Verbeter je Facebook-strategie met de nieuwste metric: Relevance Score

Verbeter je Facebook-strategie met de nieuwste metric: Relevance Score

FeedbackAfgelopen februari introduceerde Facebook een nieuwe metric voor advertentiebeheer: de Relevance Score. Lees in dit artikel hoe je je Facebook-strategie kunt verbeteren met behulp van deze metric.

Het sociale netwerk geeft de adverteerder een kijkje achter de schermen met de toevoeging van de Relevance Score. Met de lancering van deze metric wordt het voor de adverteerder beter te begrijpen waarom Facebook kiest voor het tonen van een bepaalde advertentie. Het aanpassen van de Facebook-strategie wordt op deze manier een stuk makkelijker gemaakt. Ook bij Komfo zijn we enthousiast over de lancering van deze feature en ook in onze Facebook Admanager is de nieuwe Relevance Score opgenomen. Lees hier hoe je de Relevance Score kunt bekijken.

Wat is de Relevance Score nu precies?

Met de Relevance Score wil Facebook de juiste content aan de juiste personen laten zien. Deze Score wordt berekend aan de hand van positieve en negatieve feedback die Facebook verwacht te krijgen op een advertentie van de de getargette doelgroep. Of zoals Facebook het zelf zegt: “Door ook relevantie van berichten in acht te nemen, zorgen we ervoor dat personen advertenties zien die bij hen passen. Op deze manier zorgen we voor een betere ervaring voor personen en bedrijven.”

performance

Realtime & dynamisch

De Relevance Score is een getal tussen 1 en 10, waarbij 10 het best is. Om een Relevance Score te krijgen heb je 500 dagelijkse impressies van je advertentie nodig. De Relevance Score is een dynamische metric en verandert realtime, afhankelijk van de prestaties van je advertenties. Hoe meer positieve feedback Facebook verwacht te krijgen van het door jou gekozen publiek, hoe hoger de score van je advertentie zal zijn. En ook andersom geldt dat natuurlijk. Meer negatieve feedback betekent ook een lagere score.

Ook Facebook kan niet in de toekomst kijken

Hoeveel Facebook ook van ons weet, in de toekomst kijken is ook voor Facebook niet mogelijk. Facebook advertising expert Jon Loomer deelde in een blog al eerder: “Terwijl Facebook zegt dat ze de Relevance Score gebruiken om te bepalen welke interactie ze verwachten bij je advertentie, ga ik er eigenlijk van uit dat dit alleen maar kan worden gebaseerd op interactie die daadwerkelijk heeft plaats gevonden. Dat ligt in lijn met de 500 impressies die nodig zijn om de Relevance Score te kunnen tonen.”

Inzicht met de Analytics Tool voor Facebook

Positieve feedback in het geval van de Relevance Score betekent elke vorm van engagement met de gedeelde content die past bij de doelstellingen van je advertentie. Dus, likes, comments, clicks, conversies en shares. Onder negatieve feedback vallen markeringen als spam of het verbergen van de post op de tijdlijn. Over de Relevance Score blijkt in sommige opzichten toch onduidelijkheid te bestaan: Het is niet helemaal duidelijk hoe Facebook bepaalde acties weegt en hoe de score precies tot stand komt. Volgens Jon Loomer doet Facebook dit bewust, om manipulatie te voorkomen.

Om al een idee te krijgen van de prestaties van de berichten op je Facebook-pagina en inzicht te krijgen in hoe spammy en engaging je content is, kun je Komfo’s gratis Analytics Tool voor Facebookeens raadplegen.

Relevante ervaring

Met het invoeren van de Relevance Score zorgt Facebook ervoor dat personen advertenties zien die hen passen, dus relevant zijn. Een betere gebruikerservaring dus. De verwachting is dat hierdoor de resultaten van advertenties zullen ook verbeteren. “De Relevance Score is een nieuwe (voorspellende) manier om inzicht te krijgen en te begrijpen waarom de resultaten van je advertenties zijn zoals ze zijn”, vertelt Marta Droneva, Komfo’s Head of Advertising. “Samen met de al beschikbare Analytics krijgen Facebook-adverteerders steeds meer inzicht, maar ook controle over de resultaten. Een mooie ontwikkeling die zorgt voor een steeds betere ROI.”

Hoe profiteer je van deze nieuwe metric?

Nu je weet wat de Relevance Score is, wil je ook weten hoe je dit in je voordeel kunt gebruiken en waar je op moet letten. Vier tips:

1. Verlaag je kosten

Facebook kondigde aan dat hoe hoger je score is, hoe waarschijnlijker het wordt dat de kosten van de de advertentie naar beneden gaan. En dus wordt het goedkoper om jouw publiek te bereiken. Desondanks waarschuwde Facebook wel dat de Relevance Score niet de enige belangrijke metric is. Ook je bid blijft erg belangrijk. Om een voorbeeld te geven: Als er twee advertenties zijn met dezelfdetagetted audience, is er geen garantie dat de advertentie met een hoge Relevence Score en laag bod, het beter zal doen dan een advertentie met een gemiddelde Relevance Score en een hoger bod.

2. Test je tekst en tagetting

De Relevance Score geeft je een goede mogelijkheid voor het doen van A/B-testen en creatief optimaliseren van je advertenties. Door de Relavance score kun je geen duidelijker inzicht krijgen in de best scorende advertentie. Gebruik dus verschillende teksten, afbeeldingen en doelgroepen en kijk welke het beste scoren. Door de Relevance Score krijg je nog beter inzicht in het gedrag van je doelgroepen.

3. Verbeter je advertenties realtime

Facebook laat de prestaties van je advertenties realtime zien, waardoor het monitoren en bijstellen van een campagne makkelijker is. Zoals Facebook zelf aangeeft: “Wanneer je ziet dat een score daalt, dan kan dat een indicatie zijn dat de advertentie je aandacht nodig heeft, bijvoorbeeld door het bijstellen van je publiek of op creatief gebied.”

4. Bedrijfsdoelstellingen op één

Facebook wil niet dat marketeers zich vanaf nu gaan blindstaren op de Relevance Score. “De Relevance Score moet niet gebruikt worden als belangrijkste indicator voor de prestaties van advertenties. Het is slechts een metric dat kan helpen het beste uit de advertentie te halen.” Een hoge Relevance Score is niet zaligmakend, het belangrijkste zijn je bedrijfsdoelstellingen.

Het kan best zijn dat je Relevance Score helemaal niet zo goed is, maar je Facebook-advertenties wel dat opleveren wat je met je campagne beoogt. En daar gaat het om. Gebruik je commerciële advertenties om de verkopen in je webshop te verhogen, dan zal je Relevence Score waarschijnlijk niet zo hoog zijn. Maar converteren ze wel en bereik je je doelstellingen? Gewoon lekker zo door gaan!
De beste manier om je campagnes te optimaliseren is om beide te monitoren, dus de Relevance Score en je eigen organisatiedoelstellingen. Zo vind je de correlatie tussen deze twee metrics en kun je je Facebook-advertenties steeds beter inzetten.

Bron:Komfo.