SEO is topsport

seo doe je niet zo maar even:

Voor de meeste marketeers is dit dagelijkse kost,

maar hoe gaat dit process nu eigenlijk.

  1. On-page SEO: nulmeting en het technisch optimaliseren van de website. Het maken van een technische scan omvat zaken zoals het analyseren en verbeteren van: de page speed, meta-tags en page titles, microdata en url-structuren. Afhankelijk van de websitegrootte kost dit eenmalig tussen de 10 en 40 uur.
  1. On-page SEO: content optimalisatie. Naast de technische aspecten is goede content van grote invloed op de vindbaarheid van een website. De basis content dient geoptimaliseerd te zijn op belangrijke zoektermen. Daarnaast laat je met verse content zien dat een website up-to-date gehouden wordt. Het aantal uren dat je hiermee kwijt bent, wordt bepaald door het aantal (blog)artikelen dat je maandelijks publiceert. Dit kost tussen de 3 en 50 uur per week. 
  1. On-page SEO: website monitoring en problem solving. Wanneer de technische basis van de website in orde is en alle content voldoet aan de gestelde SEO eisen, kun je de website gaan monitoren. Om drops in verkeer te voorkomen is het belangrijk om de website periodiek te blijven volgen in Google Search Console en Google Analytics. Hier dient de SEO specialist te kijken of de sitemap het doet, of alle pagina’s geïndexeerd worden en of er eventuele crawl errors zijn. Constateer je een stijging in verkeer? Dan ben je goed bezig! Zijn er problemen? Dan dienen deze zo snel mogelijk opgelost te worden. Benodigde tijd? Wekelijks tussen de 4 en 12 uur!
  1. Off-page SEO: linkbuilding/content marketing. Wanneer on-page optimalisatie loopt, kun je parallel aan dit project met linkbuilding of content marketing starten. In deze fase schrijf je externe partijen aan voor het plaatsen van verwijzingen naar jouw website. Hieronder valt ook het creëren, verspreiden en promoten van content. De tijd die je hieraan kwijt bent is erg afhankelijk van je strategie. Dit kan namelijk inhouse gedaan worden, maar ook door een externe partij. Deze fase kost dan ook tussen de 5 en 25 uur per week.
  1. Analyses en rapportage. Het mooie van online marketing is dat alles meetbaar is. Zo ook de inspanningen die je levert ten behoeve van de organische vindbaarheid van een website. Kortom: heeft het wel nut wat je doet? Bij Hipmarketing voeren wij maandelijks analyses uit die worden samengevat in een rapport. Naast analyses voor rapportage bestaan er zoekwoordenonderzoeken en concurrentie-analyses. Afhankelijk van hoeveel, hoe vaak en hoe uitgebreid de analyses en rapportage gemaakt worden, kost dit 2 à 4 uur per week.
  1. Volgen van ontwikkelingen op SEO gebied en trainingen. Een goede online marketeer is op de hoogte van alle ontwikkelingen op SEO gebied. Hier worden wekelijks forums, YouTube video’s en blogs voor geraadpleegd. Bij Hipmarketing besteden wij hier 4 uur per week aan. Dit kan uitgebreid worden met jaarlijkse cursussen.

Alles bij elkaar opgeteld kom ik uit op een eenmalige urenindicatie tussen de 10 en 40 uur voor technische optimalisatie (hier is geen tijd inbegrepen voor een compleet nieuwe website). De wekelijkse tijd die in een bedrijf aan SEO gespendeerd kan worden, varieert tussen de 18 en 95 uur.

Is SEO een sport waarvoor je uithoudingsvermogen nodig hebt?

Wanneer ik aan een duurzame SEO strategie denk, dan denk ik aan investeren. Waar SEA en affiliate vanaf het beginpunt van een campagne al geld kunnen opleveren, kost SEO vooral in het begin veel tijd. Je website moet namelijk opboksen tegen partijen die ook SEO inzetten. Er is dus geen sprake van directe winst. Is het daarom verstandiger om SEO links te laten lig

gen en meer budget te steken in advertising? Ik denk van niet! Wanneer bezoekers organisch binnenkomen, scheelt dat uiteindelijk weer op de advertentiekosten. Waar AdWords middels betaling bezoekers naar een website haalt, kun je dat met SEO nagenoeg ‘gratis’ doen; het kost enkel tijd (tijd kost uiteindelijk ook geld), kennis en doorzettingsvermogen. Daarom denk ik dat SEO voor de topsporters met uithoudingsvermogen is!

Bron Nienke Wilting.