Pinterest inzetten voor online marketing

Pinterest inzetten als marketing kanaal

Vraag jij je wel eens af of Pinterest een geschikt medium is voor jouw bedrijf? Met 1,6 miljoen Nederlandse gebruikers is het écht een kanaal om in de gaten te houden en mee aan de slag te gaan.

Waarom moet jij Pinterest gaan gebruiken in 2016?

Ieder jaar komen er steeds meer Pinterest gebruikers bij. Je zou misschien denken dat Pinterest in eerste instantie geen medium is dat je inzet om directe verkoop te genereren. Pinterest is een medium om interactie met de Pinterest gebruiker aan te gaan, en op deze manier de populariteit van je bedrijf te vergroten. Dit kanaal wordt vooral gebruikt om mensen te inspireren, te informeren en ze mooie producten te laten zien in de vorm van video’s, afbeeldingen van hoge kwaliteit.

Maar met het inzetten van Pinterest kun je wel degelijk verkoop genereren! Uit een onderzoek, uitgevoerd door MillwardBrown Digital in 2015, blijkt dat 87 procent van de Pinterest gebruikers een beslissing neemt van een aankoop door oriëntatie en vergelijkingen op Pinterest.

Het feit dat Pinterest volop in ontwikkeling is op het gebied van adverteren en online verkoop voor bedrijven, geeft aan dat Pinterest niet meer beperkt is tot alleen het delen van hoge kwaliteit foto’s en goede infographics. De ontwikkelingen in de VS hebben geresulteerd in “Promoted Pins” en een “Buy-It” button waardoor Pinterest kan worden ingezet om directe verkoop te genereren.

Met Promoted Pins wordt bedoeld dat het mogelijk is om met jouw Pins te adverteren. Je kunt nog gerichter je doelgroep bereiken, omdat je aan kunt geven wie welke advertentie te zien krijgt. De Promoted Pin lijkt op een gewone Pin waardoor de Promoted Pin niet als advertentie zal worden beschouwd. Alleen aan het woord “Promoted Pin” onderaan het bericht is te zien dat het hier om een advertentie gaat.

promoted-pin

Naast het adverteren met Pins, wordt het in de toekomst mogelijk om als bedrijf een Buy-it knop bij bepaalde producten in Pinterest te plaatsen. Zo kunnen gebruikers direct vanaf Pinterest het product aanschaffen zonder eerst naar je website of webshop te hoeven navigeren. De koppeling kan worden gemaakt met de volgende webshops: Magento, Shopify, IBM Commerce, Demandware en Bigcommerce.

Deze twee mogelijkheden worden op dit moment nog getest in de VS en zullen in 2016 worden uitgerold in de rest van de wereld.

Pinterest adverteren beschikbaar in 2016!

Volgens een woordvoerder van Pinterest zal de Buy-it knop en Promoted Pins in 2016 worden geïntroduceerd in de rest van de wereld. Er is echter nog geen concrete datum genoemd.

Tot die tijd is het in Nederland niet mogelijk te adverteren. Het is daarom belangrijk om het Pinterest account te optimaliseren. Door er actief mee bezig te gaan, vergroot je de kansen om organisch beter vindbaar te zijn in Pinterest. Wanneer het adverteren in Pinterest mogelijk wordt gemaakt, is de stap naar Promoted Pins dan gemakkelijk gezet.

 

Pinterest Tips

Pinterest wil de beleving van Pinterest persoonlijk maken voor de gebruiker. Pins worden dus getoond op basis van relevantie en niet langer op basis van hoe recent ze op Pinterest zijn geplaatst. Door gebruik te maken van goede zoekwoorden in de bijpassende beschrijving van een geplaatste afbeelding, kan de afbeelding beter gevonden worden in Pinterest.

De Pins worden niet dus meer chronologisch weergegeven. Het Pinterest algoritme zorgt ervoor dat de Pins die volgens Pinterest voor jou het meest interessant zijn, het beste worden weergegeven. Je ziet als gebruiker Pins gebaseerd op:

  • Pins van mensen en borden die je volgt, maar al

    leen als deze van hoge kwaliteit zijn. Hoge kwaliteit wordt o.a. bepaald door het aantal interacties. Worden de Pins van een specifieke bron vaak gerepind, wordt het account of verschillende borden veel gevolgd, dan wordt deze bron als kwalitatief gezien.

  • Pins, gebaseerd op je pingedrag, waarvan Pinterest denkt dat jij ze interessant vindt.
  • Pins die aansluiten op de interesses die je volgt.

Pinterest meet hierbij op twee manieren. Er wordt niet alleen gekeken naar hoe invloedrijk een Pin is door te kijken naar hoeveel Pins linken naar dezelfde bron, maar ook naar de activiteit en kwaliteit van de pinner/het account.

Plaats ook een Pin-it button op de website. Hierdoor kunnen Pinterest gebruikers afbeeldingen direct delen op Pinterest. Om een Pin-it button te maken verwijs ik je graag naar deze link.

Er zijn al veel merken in Nederland die actief bezig zijn met Pinterest. Kijk bijvoorbeeld eens bij IKEA Nederland, Prenatal of Greenpeace Nederland. Ieder bedrijf zet Pinterest op een andere manier in met een eigen strategie. Om te waarborgen dat je Pinterest opzet en ook blijft inzetten als marketing kanaal moet je vooraf een duidelijke strategie opzetten.