Onmisbare tools voor bloggers

Mooi artikel door Rutger waarin hij tools bespreekt om te starten met bloggen.

 

Rutger Steenbergen
van  SEO Zwolle

Bloggen, bestaat dat nog? Weinig dingen zijn zo vaak dood verklaard als bloggen. Nou vooruit, e-mailmarketing misschien… en SEO trouwens ook. Niets blijkt echter minder waar, want deze drie disciplines zijn nog altijd springlevend. En zullen dat ook nog een flinke tijd blijven.

Een (zakelijk) weblog is een uitstekend startpunt voor contentmarketing en zoekmachineoptimalisatie (SEO). Elk blogbericht dat je publiceert, is een kans gevonden te worden via zoekmachines. Bovendien kun je artikelen verder verspreiden via social media, e-mailnieuwsbrieven en videocontent.

Bloggen biedt tal van voordelen, op YouTube benoem ik er 25. De nadelen laat ik wijselijk achterwege, maar die zijn er uiteraard ook. De grootste is dat het schrijven en plaatsen van berichten zoveel tijd kost. Gelukkig kun je daar wat aan doen, met een doordacht plan en de volgende onmisbare blogtools.

Goed bloggen begint met een plan

‘Even’ een blog beginnen bestaat helaas niet. Het opzetten, schrijven en plaatsen van berichten vergt tijd. Garanties dat je blog aanslaat, heb je evenmin. Het boeien en binden van een eigen publiek gaat niet van de ene dag op de andere dag. In het boek Kickass content in 60 minuten (aff.) lees je hoe je een contentplan opstelt.

pijl-blauw-maaikehLees ook: Visuele content maken: dit zijn jouw 3 nieuwe favoriete tools

Dit zijn de 10 onmisbare tools

Bloggen kun je versnellen met de volgende handige tools.

1. Een programma om je gedachten te ordenen

Afleiding is een grote valkuil bij het bloggen. Begin daarom niet meteen te schrijven, maar bepaal eerst je doelgroep en het doel van je blogpost. Verzamel daarna alle informatie die je nodig hebt en maak een indeling.

Een Mindmap-programma is ideaal om informatie te structureren. Al puzzelend en brainstormend maak je op hoofdlijnen een indeling voor je blogpost. Ook kun je notities, links en afbeeldingen toevoegen en deze met een sneltoets weer verbergen. Vervolgens hoef je de punten ‘slechts’ aan elkaar te schrijven.

Prettige Mindmap-programma’s zijn:

2. Een distraction blocker

Probeer de eerste versie van je blogbericht zo snel mogelijk af te ronden. Zo voorkom je dat je vastloopt en de motivatie verliest. Richt je tijdens het schrijven puur op de tekst. Het voordeel van een goede indeling is dat je de alinea’s puntsgewijs kunt invullen. Weet je het even niet meer? Sla dan een stuk over en begin bij het volgende punt.

Een handig hulpmiddel om jezelf te dwingen te schrijven is Cold Turkey Writer. Deze gratis tekstverwerker blokkeert je computer volledig zodat je nog maar een ding kunt doen: schrijven. Pas als je het stuk opslaat kun je weer internetten en Facebooken.

Cold Turkey Writer

Ook interessant:

  • ZenPen (online schrijfomgeving, zonder afleidende toeters en bellen)
  • Write! (alle platforms)
  • iA Writer (Mac, iOS, Android)

Gebruik je Word als tekstverwerker? Dubbelklik op een van de menu-items (Bestand, Invoegen etc) en verberg het lint. Klik je nogmaals twee keer, dan komt hij weer tevoorschijn.

3. Maak quizen met Fyrebox

Een quiz is een interessante contentvorm om je lezers te activeren. Met Fyrebox maak je gratis online quizzen, die je eenvoudig aan je blog toevoegt. Verspreid hem via social media en je werft meteen nieuwe lezers.

Ook interessant: Fyrebox kun je aan tientallen online diensten koppelen, zoals nieuwsbriefprovider MailChimp. Een deelnemer die zijn e-mal adres invult voeg je zo automatisch toe aan je mailinglijst.

4. BuzzSumo

Sommige blogberichten slaan aan, terwijl anderen niet of nauwelijks scoren. Met BuzzSumo bekijk je welke berichten vaak gedeeld worden via social media. Geef een Engelse zoekterm op en bekijk hoe vaak berichten gedeeld zijn via Facebook, Twitter en LinkedIn.

BuzzSumo is handig voor het achterhalen  van populaire onderwerpen. Ook kun je de dienst gebruiken voor het bestuderen van pakkende titels. Vaak verklaart dit al de helft van het succes.

5. Een grafisch programma en goede afbeeldingen

Visuele content is steeds belangrijker voor interactie. Zo worden berichten met afbeeldingen en video’s gemiddeld tien keer vaker gedeeld op social media.

Zoek je gratis foto’s voor je website? Met fotozoekmachine LibreStock.com doorzoek je 43 gratis stockfotosites.

librestock

Afbeeldingen bewerk je eenvoudig op Canva.com. Canva kun je vergelijken met online Photoshop. Het programma beschikt over duizenden sjablonen in talloze categorieën, die je aan kunt aanpassen. Zo ontwerp je snel fraaie plaatjes.

Snel foto’s aanpassen kan ook op PicMonkey.com. Bewerken, retoucheren en filters toepassen, het kan allemaal en nog gratis ook. Voor nog geen 40 dollar per jaar beschik je over de pro-versie, met extra mogelijkheden.

Vind je het niet erg om met verouderde software te werken? Adobe plaatste enkele jaren geleden alle CS2-versies van zijn software online, omdat het niet meer compatible is met nieuwe systemen. Photoshop CS2 werkt nog altijd fantastisch.

6. Socialmediamanagement-tool

Heb je een waardevolle blogpost geschreven, dan wil je hem uiteraard verspreiden. Dit gaat het snelste met een media-managementtool als Buffer.

Buffer.com is ideaal voor het inplannen van berichten op diverse kanalen. Je zet berichten klaar via een knopje in je browser en Buffer plaatst ze na elkaar, op vooraf bepaalde tijden.

Maak per blogbericht minsten 5 verschillende socialmedia-updates – met link naar je blogpost – en kies steeds een andere invalshoek. Wissel bijvoorbeeld de titel, een quote, feitjes en een opvallende afbeelding af. Publiceer de updates op verschillende dagen en tijdstippen en werf zo nieuwe lezers voor je blogpost.

Alternatieven voor Buffer zijn:

7. Een koptelefoon en notitieboekje

Je vergroot de kans op blogsucces als je consequent nieuwe stukken plaatst. Inspiratie doe je op door actief met het onderwerp bezig te zijn. Luister bijvoorbeeld naar waardevolle podcasts via de iTunes Store en houd een notitieboekje bij de hand. Of volg populaire internationale blogs en laat je inspireren.

8. HubSpots Blog Topic Generator

Is je notitieboek leeg en weet je nog steeds niet waarover je kunt bloggen? Laat HubSpot je helpen. HubSpots Blog Topic Generator geeft je 5 suggesties voor een nieuw bericht. Geef in het Engels 3 relevante zelfstandige naamwoorden op en de tool doet de rest. En nog heel aardig ook!

HubSpot's Blog Topic Generator

9. Een prettig CMS

Een van de grootste afknappers bij het bloggen is een complex CMS. Schrijven kost veel tijd en dan is het prettig als publiceren eenvoudig is.

WordPress is het bekendste blogplatform, maar er zijn alternatieven. Kijk bijvoorbeeld eens naar online diensten als Squarespace, Typepad of Wix. Het grote voordeel van een online dienst is dat je geen back-ups en updates hoeft te installeren. Je logt in en kunt direct beginnen met schrijven.

10. Een ideeënbank

Als laatste verdient Evernote een speciale vermelding. Evernote is een handig online notitieboek, waarmee je alles kunt opslaan: audio, video, bestanden en tekst.

Notities voeg je onder andere toe via je smartphone, e-mail en de Web Clipper, een plug-in voor je browser. Zie je een interessante webpagina, nieuwsbrief of statusupdate? Sla hem op in Evernote en creëer zo je eigen inspiratiegids.

pijl-blauw-maaikehOok interessant: Rutger deelt originele contentideeën in zijn boekje Kickass content in 60 minuten

Met deze onmisbare tools blog je sneller en beter

Dit waren ze, mijn 10 onmisbare tools om sneller en beter te bloggen. De allerbelangrijkste staat er echter nog niet bij en dat is je hoofd. Bloggen is een creatief proces en creativiteit kun je stimuleren. Door veel te lezen, constant met je onderwerp bezig te zijn en anders naar het nieuws te kijken.

Praktisch alles leent zich voor een blogbericht. Met de genoemde tools vertaal je een idee snel naar een waardevol en succesvol artikel, waar je lezers mee boeit en klanten mee werft. Probeer het maar en ervaar het zelf.

Bron:Frankwatching.