De laatste tijd zijn er weer een aantal aanpassingen doorgevoerd op Facebook. Een daarvan is het opstellen van je update op je Facebookpagina in meerdere talen. Ik laat zien hoe je dit in kunt stellen voor je pagina en hoe je dit doet. 

Updates plaatsen nu mogelijk in meerdere talen

Voorheen was het al mogelijk om je updates van je zakelijke Facebookpagina te richten op een doelgroep in een bepaalde taal. Nu heeft Facebook het plaatsen van updates, gericht op meertalige- of anderstalige doelgroepen, gemakkelijker en functioneler gemaakt. Het is mogelijk om direct bij het opstellen van je update deze te plaatsen in meerdere talen.

Je ziet deze optie in de update verschijnen op het moment dat je in het veld van opmaak klikt (op dit moment alleen nog via desktop/laptop). Handig voor bedrijven en organisaties die doelgroepen in meerdere talen hebben en (nog) niet in aanmerking komen voor een global page.

Facebook meertalig

Zie je deze optie (nog) niet? Dan kun je deze optie zelf activeren via je instellingen. Klik rechtsboven op “Instellingen” en kies in het tabblad “Algemeen” op “Berichten plaatsen in meerdere talen”.

Facebook update meerdere talen

Je kunt nu kiezen uit meerdere talen waarin je je updates wilt plaatsen. Standaard opent Facebook op “Engels”.  Wil je de update ook in het Engels opmaken, dan plaats je nu de update in het Engels en kies vervolgens (eventueel) voor Nederlands of een andere taal. Je kiest eerst de taal uit het keuzemenu en stelt vervolgens de update in die taal op (let op: het wordt niet vertaald door Facebook, je moet deze vertaling zelf maken!). De volgorde waarin je de talen plaatst maakt verder niet uit.

Facebook meertalig

 

Nu kun je daaronder, door op “+” te klikken, meerdere talen toevoegen met de bijbehorende vertaalde update.

Facebook meertalig

Hoe ziet jouw bezoeker jouw update

Jouw bezoeker ziet de update in eerste instantie in de taal zoals haar of zijn Facebookprofiel is ingesteld. Heb je deze op Nederlands staan, dan zie je de update in het Nederlands. Heb je je instellingen op Engels staan, dan zie je de update als eerste in het Engels. Je kunt vervolgens zelf kiezen of je de update in een andere taal wilt zien. Handig dus als je Nederlands bent maar wel je taalinstelling op

Engels hebt ingesteld (wat veel mensen doen vanwege het feit dat je dan vaak als eerste nieuwe opties op Facebook uitgerold krijgt).

Facebook meertalig

 

Wat is het verschil met het instellen van een doelgroep in taal

Het verschil met het instellen van de doelgroep, gericht op een bepaalde taal, zit hem in de taalinstellingen. Als iemand zijn profiel in het Engels heeft staan maar Nederlands is en je zou voor doelgroep Engels kiezen, dan mist de Nederlandse lezer jouw update. Deze is namelijk alleen gericht op iedereen die zijn of haar profiel op Engels heeft ingesteld. Nu kan iemand mooi zelf bepalen in welke taal hij of zij je update wil lezen en mis je dus geen enkele doelgroep(en).

Bron Corinne Keijzer.