Meer uit je webshop halen met Google Merchant Center

Meer uit je webshop halen met Google Merchant Center

Wellicht is het je al eens opgevallen. Als je zoekt naar een specifiek product of op een merk krijg je naast de reguliere betaalde advertenties ook diverse producten te zien in je zoekresultaten op Google.  Als je bijvoorbeeld op bedden zoekt, zou je de volgende zoekresultaten kunnen krijgen:

bedden_-_Google_SearchGoogle toont dus gerichte producten, gebaseerd op je zoekcriteria. Ben je een webshop eigenaar of ben jij verantwoordelijk voor de online marketing van een webshop? Dan is Google Shopping wellicht ook interessant voor jou!

Hoe werkt Google Merchant Center

Google Merchant Center is de oplossing van Google voor webshop eigenaren. Je kunt eenvoudig je artikelen koppelen aan je Google Merchant Account. Je geeft aan in welke categorie jouw producten thuis zouden horen en Google laat de producten aan de gebruikers van de Google zoekmachine zien als ze relevant zijn voor de zoekopdracht. Je producten worden gelijk getoond in Google Shopping.

Wat heb je nodig voor het gebruik van Google Merchant Center?

Je hebt een aantal zaken nodig om aan de slag te kunnen met Google Merchant Center:

  • Een actief Google Adwords account
  • Een actief Google/ gmail account.
  • Een webshop die een xml bestand kan genereren die werkt met Google Merchant Center. De meeste webshop systemen hebben hier een gratis of een betaalde plugin of addon voor.
  • Een actief Google Analytics account dat gekoppeld is met je Google Adwords account is handig, maar niet noodzakelijk.

Hoe begin je?

Begin met jezelf aanmelden voor een Google Merchant account via https://www.google.com/retail/merchant-center/. Na het invullen van een aantal simpele vragen kun je via je Google account inloggen.  De rest wijst zich redelijk vanzelf. Als je er niet uitkomt staan de medewerkers van Google je gratis te woord via een gratis telefoonnummer of via een goede chat functie. Toen ik destijds met Google Merchant Center begon hebben ze me ook erg goed geholpen.

Als je je product feed goed hebt ingesteld duurt het een aantal dagen voordat deze live wordt gezet. Het Google beleidsteam toetst je website op een aantal punten. Je website mag natuurlijk niet misleidend zijn, geen illegale producten verkopen maar ook je verzend, leverings- en retourbeleid moeten kloppen. Mocht er niets niet goed zijn, wordt je hier netjes van de op de hoogte gesteld en helpt Google je bij het in orde maken van missende zaken.

Wat doet het voor je?

Naast de betaalde advertenties die je mogelijk hebt lopen, worden nu direct je producten aan de gebruikers van Google gepresenteerd. Google bepaalt de mate van relevantie tussen de zoekopdracht en jouw product. Als gebruikers op jouw product klikken, betaal je een click aan Google. Je presenteert je producten dus een stuk directer aan het winkelend publiek. Je zou het kunnen beschouwen als een extra etalage.

Waar moet je rekening mee houden

Er zijn natuurlijk concurrenten actief. Voordat je de moeite neemt om met Google Merchant Center aan de slag te gaan is het verstandig om eerst goed naar je concurrenten te kijken. Voer verschillende zoekopdrachten in, en bekijk het aanbod en de prijsstelling van je concurrentie. Wat maakt jouw product beter of goedkoper? Of waarom moeten bezoeker juist meer betalen voor jouw product? Dat soort vragen kun je goed beantwoorden op je website, maar niet in Google Shopping. Het gaat om een keiharde prijzenslag. Ben jij niet de goedkoopste? Dan krijg je een stuk minder klikken. Je mist dus nuance. Als je die nuance nodig hebt, is het zonde om geld en tijd in Google Shopping te stoppen. Soms i

s de nuance niet nodig. Gebruikers snappen dat schoenen van model x, duurder zijn dan model y. Het wordt lastiger als je beiden model x verkoopt en er zit € 25,- verschil tussen.

Het is dus verstandig om niet vanuit het gereedschap te denken, maar vanuit je eigen marketinggedachte. hipmarketing helpt je graag bij het uitstippelen van je marketinggedachten.

Geschreven door Jan-Willem Ligtelijn.