Is de SEO Specialist een marketeer of een IT’er?

Is de SEO Specialist een IT’er of een marketeer?

Een waardevol artikel geschreven door vakgenoot Edon van Asseldonk.

In de SEO wereld wordt sinds enige tijd een discussie gevoerd of een SEO specialist nu een online marketeer is die awesome, unieke content creëert en deze zo goed mogelijk aan de man brengt, of dat een SEO specialist een technische man of vrouw is die aan de achterkant van een website aan de knoppen draait, zodat alles op SEO-gebied goed staat.

Vroeger, en dan spreken we over 5 tot 10 jaar geleden, was de SEO specialist vooral een IT’er. Via links, keywords en enkele black hat methodes, zoals onzichtbare tekst, kon je een webpagina goed laten presteren in Google. Creativiteit en het talent om leuke, unieke content te genereren was destijds van minder belang. Er zijn twee redenen waarom dit nu niet meer geldt. Ten eerste is Google slimmer geworden, waardoor het veel beter kan inschatten welke content door internetgebruikers gewaardeerd wordt en waardoor het tevens black hat methodes steeds meer afstraft. Ten tweede is door de opkomst van CMS’en zoals WordPress het gemakkelijker geworden om een website SEO-technisch goed neer te zetten. Hierdoor zeiden sommige marketeers, zoals Jayson Demmers, dat je als SEO specialist vandaag de dag geen technische expertise meer nodig hebt. Dit is echter te kort door de bocht, want als SEO specialist moet je zowel die creatieve marketeer zijn als die IT’er die op technisch gebied een website goed neerzet en technische problemen oplost.

Ben je als SEO specialist een online marketeer: ja!

Het talent om unieke content te creëren die waarde toevoegt voor je beoogde website bezoekers is dus steeds belangrijker geworden, omdat dit ook door Google beter op waarde wordt geschat. Als je een SEO tekst schrijft, dan zul je (hopelijk) keyword onderzoek doen, maar het schrijven van een goede, inhoudelijke tekst vergt eveneens schrijftalent. Ook het bedenken van marketing-campagnes kan creativiteit en originaliteit van SEO specialisten vragen. Als SEO specialist ben je dus zeker een marketeer.

 

Ben je als SEO specialist een IT’er: ja!

Als SEO specialist moet je er echter ook voor zorgen dat de website van je klant technisch goed staat. Je moet ervoor zorgen dat de website zo snel mogelijk is, door Google goed geïndexeerd wordt, redirects goed beheren, duplicate content issuesoplossen, rich snippets gebruiken, schema.org markup toepassen enzovoorts. Nu kun je hier tegen in brengen dat dit taken van de webmaster zijn, maar veel webmasters zijn niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op SEO gebied. Daarnaast moet je als SEO specialist ook problemen kunnen oplossen als deze zich voordoen. Als het binnenkomende organische verkeer van de website van je klant opeens naar beneden schiet, dan moet je dit probleem kunnen analyseren en dit vraagt technische expertise.

 

De SEO specialist hoeft niet één persoon te zijn

Als je de SEO specialist bent voor je klant, dan moet je dus zowel een online marketeer als IT’er zijn. Nu zijn twee verschillende vaardigheden die niet altijd in één persoon gecombineerd zijn. Ben jij die creatieve SEO tekstschrijver, maar ben je technisch niet goed onderlegd, en heb je ook geen interesse om je op technisch gebied te ontwikkelen, dan hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Er is heel veel behoefte aan bijvoorbeeld goede content marketeers. Andersom geldt hetzelfde en is er ook veel behoefte aan technische specialisten. Alleen als je de gehele SEO verzorgt voor een klant, dan zul je over beide vaardigheden moeten beschikken. Deze vaardigheden kunnen echter ook over meerdere personen verdeeld zijn. In een allround SEO team kunnen online marketeers met technische specialisten samenwerken, waardoor de klant een totaal SEO pakket krijgt. Zolang je als SEO specialist, persoon of team, maar het totale SEO pakket kunt aanbieden aan je klant, zodat deze optimaal geholpen wordt.

De SEO specialist hoeft dus niet één persoon te zijn en zo kan bijvoorbeeld een content marketeer samen met een technische SEO’er een prima SEO specialistisch team vormen. Natuurlijk is het niet noodzakelijk om als content marketeer samen te werken, en kun je ook prima als content marketeer je brood verdienen, maar dan ben je dus, naar mijn mening, niet een SEO specialist.

Artikel auteur: Edon van Asseldonk

Bron: marketingmed.nl