Wat is gamification en waar wordt het voor gebruikt?

Gamification wat is het?

Onder Gamification verstaat men het aanwenden van spelprincipes en speeltechnieken in een niet-spelcontext (zoals navigatie-apps, sociale media en in wetenschappelijk onderzoek) om menselijk gedrag op een positieve wijze te sturen. Het is dus niet ‘gaming’, maar het gebruiken van technieken die in games worden toegepast. Neurologisch onderzoek wijst uit dat gaming ‘dopamine’ aanmaakt in de hersenen. Dopamine is een natuurlijke drug die ons goed doet voelen en als we ons goed voelen zijn we veel eerder geneigd om te doen wat mensen willen.

Pas Gamification toe in content marketing.

Centraal bij gamification staat het plezier dat een bezoeker kan beleven. Hierdoor is het belangrijk dat de content aangepast moet worden op de doelgroep hiervoor maak je of heb je misschien al een (Buyer Persona) de ideale klant zeg maar. Met deze informatie kan je perfect inspelen op de behoeftes aangepast op het onderwerp.

Grappig en super leuk, vind een spelletje op zijn tijd leuk. Maar wat kan je er nu precies mee? Waarom zou je als bedrijf die niets met spelletjes doet op de site spelaspecten toepassen in je content.

Het antwoord is redelijk eenvoudig Interactie met de klant. spelelementen zelfs als ze niet eens door je bezoeker zo ervaren worden, hebben als doel om je bezoeker te betrekken bij je site, product of dienst en om hem of haar ertoe te zetten om vaker terug te komen. Doordat je bezoeker meer op je site kan halen dan alleen je product of dienst voelt hij zich meer betrokken.

Doe je dit goed, dan geef je je bezoeker niet alleen een fijne ervaring maar ook een goed gevoel bij jouw merk of product. Gamification is dus iets wat je op korte maar ook op lange termijn voordeel oplevert: op korte termijn door directe engagement van je bezoeker, op lange termijn door de positieve associatie die ontstaat.