Help Magento webshop wordt niet goed geïndexeerd

Mijn Magento webshop wordt niet goed geïndexeerd

Een bekend probleem bij Magento webshops is een indexeer-probleem: de website wordt niet goed geïndexeerd met als gevolg dat zoekmachines duplicated content ‘zien’ en de site minder hoog in de zoekresultaten komt. Hoe dat komt? Dat heeft verschillende oorzaken (en oplossingen):

  • Productfiltering
  • Productsortering
  • Meerdere varianten van hetzelfde product
  • Eén product in meerdere categorieën

1. Product filtering

Magento creëert standaard een dynamische pagina bij elke categorie of subcategorie wanneer je filtert op bepaalde eigenschappen. Stel je wilt de producten filteren op de eigenschap ‘kleur’. Dan zou de url kunnen zijn: www.mywebsite.com/my-product?color=red. Deze url moet uiteraard niet geïndexeerd worden. Dat kan worden ingesteld op de volgende manieren:

Google Webmaster Tools
Ga naar Crawl=>URL parameters in het Google Webmaster Tools account. Klik “Configure URL Parameters”. Nu zie je alle (of bijna alle) parameters die gebruikt worden door je website. Vind de parameter die niet geïndexeerd moet worden en verander in de kolom “Crawl” de status van “Let Google decide” naar “No URLs”. Je kunt ook parameters toevoegen die niet getoond worden door Google en daarvan de Crawling opties instellen. Heb geduld nadat je de Crawl-opties hebt aangepast, het kan een tijdje duren voordat Google de geblokkeerde url’s de-indexeert. Je kunt de url’s ook handmatig verwijderen bij Google Webmaster Tools-Google Index-Remove URLs maar dat is een ‘minder goed idee’ als je honderden of zelfs duizenden van zulke pagina’s hebt.

Meta Robots Tag
Je kunt ook voorkomen dat pagina’s met een toegepaste filter geïndexeerd worden door het toevoegen van de Meta Robots Tag (noindex,follow) in de <head> section van de ‘parameter based URL’. Als je ervoor kiest om deze methode te gebruiken is het ook aan te raden om de tag rel=canonical aan de header toe te voegen.

2. Product sortering

Dit gaat eigenlijk hetzelfde als productfiltering. Bij de url www.mywebsite.com/my-product?dir=asc&order=name de parameter’s /dir en /order dan ook op “NO URLs” zetten.

3. Pagination duplicates

Als je webshop goed gevuld is met veel producten, zien de url’s er bijvoorbeeld zo uit:
www.mywebsite.com/my-product?page=1
www.mywebsite.com/my-product?page=2 enz.

Ook als je webshop niet barst van de producten komen er hoe dan ook ‘pagination’ opties op de catalogus pagina’s te staan. Oftewel: hoeveel producten wil je op 1 pagina laten zien, vaak te selecteren door een dropdown keuze menu.

Hoe kun je vinden of de pagination pages worden geïndexeerd? Dan kan bijvoorbeeld met de Screaming Frog SEO spider tool. Of nog simpeler door te zoeken in Google op “site:yoursite.com inurl:page”. Vind je zoekresultaten met pagination? Pas het aan met de URL parameters. Geen zoekresultaten? Lees toch verder want geen webpagina is veilig als het om pagination gaat! Er zijn twee voornaamste methodes om problemen met pagination verder te voorkomen:

Canonicalization en het gebruik van rel=”next” / rel=”prev.

Canonicalization
Waarschijnlijk wel bekend maar we leggen het toch nog even uit:
plaatst rel=canonical in header van de pagina’s
www.mywebsite.com/my-product?page=1
www.mywebsite.com/my-product?page=2
www.mywebsite.com/my-product?page=3
en laat ze verwijzen naar www.mywebsite.com/my-product/

Het gebruik van rel=”next” / rel=”prev”

Door Google uitgevonden en vergt enige training :) Het idee is dat elke pagina met elkaar verbonden is.
Zet <link

href=www.mywebsite.com/my-product?page=2″ rel=”next” />
in de head section van www.mywebsite.com/my-product

<link rel=”prev” href=” www.mywebsite.com/my-product“/>
<link rel=”next” href=” www.mywebsite.com/my-product?page=3″ />
in de head sectie van www.mywebsite.com/my-product?page=2

en

<link rel=”prev” href=”www.mywebsite.com/my-product?page=2″ />
in de head sectie van www.mywebsite.com/my-product?page=3

enzovoort…

4. Meerdere varianten van hetzelfde product

Wellicht heeft je webshop producten met meerdere varianten waar elk product een aparte pagina heeft. Bijvoorbeeld alleen de product image verandert en de layout is verder hetzelfde. Gelukkig zijn er maar liefst 3 methodes om te voorkomen dat Google deze pagina’s afzonderlijk indexeert.

Maak één pagina aan voor alle variaties van je product. In Magento heet dit een CONFIGURABLE Product. Dit zorgt ervoor dat het product 1 unieke pagina heeft. Zorg er dan voor dat alle variaties rel=canonical mee krijgen. Wederom een goede oefening om rel=canonical toe te passen :). Let er wel op dat je unieke content schrijft voor elke variatie. Het is de meest arbeidsintensieve manier van SEO optimalisatie maar het werpt de meeste vruchten af.

5. Eén product in meerdere categorieën

Het komt nogal vaak voor dat één product in meerdere categorieën thuis hoort. Bijvoorbeeld:
www.mywebsite.com/new/logitech-keyboard-g105
www.mywebsite.com/keyboards/logitech-keyboard-g105
www.mywebsite.com/gaming/logitech-keyboard-g105
Dit veroorzaakt logischerwijs full duplicated content. Hoe kunnen we dat oplossen?

Canonicalization
Allereerst de meest gangbare oplossing. Laat alle pagina’s in dit voorbeeld verwijzen naar de hoofdpagina / product door <link rel=”canonical”/> te gebruiken In dit voorbeeld is dat www.mywebsite.com/logitech-keyboard-g105.

Verwijder categorie
Ga, indien je hier bij kunt in de backend, naar System => Configuration => Catalog => Search Engine Optimization en selecteer ‘No’ in Use Categories Path for Product URLs. Wij raden aan om 301 redirects bij oude URL variaties (met categories er in) te gebruiken.

Bron:Extra