Google’s top 3 search ranking factors

top 3 search ranking factors

Vraagt u zich af welke factoren helpen beter te scoren op Google? Voor het eerst hebben we een top drie lijst: verbindingen, content en RankBrain.
We wisten vorig jaar dat RankBrain  door Google  de derde belangrijkste ranking factor zou zijn, maar Google weigerde te zeggen wat de eerste twee waren. Gisteren, in een Q & A met Google, Andrey Lipatov, een Search Quality Senior Strategist bij Google.
Ik kan je vertellen wat ze zijn. Het is content. En het zijn links die naar uw site verwijzen
Hij wilde niet zeggen welke belangrijker was, dus de top drie lijst ziet er nu als volgt uit:
1 & 2: Links & Content
3: RankBrain
Natuurlijk, Google kijkt naar vele andere factoren, zoals die op onze Periodic Table Of Ranking Factors. Links, Content en RankBrain zich elk zijn opgebouwd uit vele subfactoren. Maar dit zijn de algemene top drie, officieel bevestigd door Google zelf.

Welke rankingfactoren Google gebruikt en waarom

Maar het belangrijkste inzicht wat ik heb gekregen tijdens de Q&A is dat Google zich voorlopig vooral focust op onderdelen die op elke website te meten zijn en niet zozeer op user experience omdat ze dit namelijk niet voor elke website kunnen meten. Hiermee lijkt Andrey heel duidelijk te zeggen dat als ze geen grote dataset kunnen maken dat het dan ook geen sterke rankingfactor kan zijn.

Ze focussen dus vooral op de woorden op een pagina (content) en de links.

Daarnaast proberen ze het bovenstaande probleem, dat niet voor elke website dezelfde user experience signalen kunnen worden gemeten, op te lossen door niet de bestaande gebruikers en hun signalen na te jagen maar zélf een “userbrain” proberen te ontwikkelen. Wanneer ze dat immers lukt kunnen ze deze wel op alle websites loslaten, en krijgen ze de grote dataset die ze nodig hebben om er een zwaardere rankingfactor van te maken.

Er wordt overigens niet gezegd dat ze de user experience signalen helemaal niet gebruiken, alleen dat het lastig is om ze te gebruiken omdat de dataset (te) klein is om er een heel zwaar signaal van te maken.

Conclusie

Bovenstaande bevestigt onze bestaande visie. Want uit alles wat je hierboven op kunt maken blijkt één ding: stel je gebruiker voorop. Ontwikkel fantastische content die de vragen van je klanten beantwoordt (content), werk aan je naamsbekendheid (links) en zorg dat je de bezoekers een geweldige ervaring geeft (rankbrain).

 

Bekijk hier de hele Google Q&A

Iedereen die  met SEO bezig is adviseer ik om de gehele onderstaande video te bekijken, het zit vol met interessante informatie.