Google Tag Manager is onmisbaar voor het instellen van tags

Waarom moet je Google Tag Manager gebruiken.

 

Google Tag Manager maakt het makkelijker voor je.

Als online marketeer gebruiken we diverse tools die het werk wat vergemakkelijken want als Digital marketeer heb je een behoorlijk volle agenda. We kennen allemaal Google Analytics, Google Adwords, Hotjar  en natuurlijk de zoekwoorden planner van Google. Voor al deze programma’s is het nodig om een tag in te stellen anders moet je je web developer vragen of hij deze code’s er voor je in zet en laten we eerlijk zijn deze hebben nooit tijd of zijn druk (net als wij) Daarom is Tag manager zo handig je hebt niet direct de hulp meer nodig van een web bouwer.

Wat is een Tag.

De tag is een stukje code die je op de website moet plaatsen zodat de tool haar werk kan doen

als je handig bent kan je dit zelf. Ben je niet zo handig dan moet je toch even de web developer aan zijn jas trekken.

Wat doet Google Tag Manager?

 

Nadelen van meerdere tags handmatig implementeren.

  1. Je hebt technische kennis nodig om dit in het back end te doen.
  2. Door de hardcoding handmatig  is het lastig om het overzicht te houden over de verschillende tags. Waar staan de tags, en wat ze doen.
  3. Het handmatig plaatsen van tags heeft een nadeel op de laadtijd van je webshop of website.

Het Google tag manager systeem bied hierin uitkomst. De voordelen hiervan noem ik graag voor je op zodat je direct aan de slag kan.

Voordeel van het gebruik van Tag manager.

  1. Google Tag Manager is kosteloos. Je hebt natuurlijk wel een Google account nodig.
  2. Met Google Tag Manager zijn alle tags overzichtelijk weergegeven in een lijst. Je geeft de tags zelf een naam, zodat je te allen tijde precies weet welke tag waar voor dient.
  3. De tag van Google Tag Manager zelf is de enige tag die daadwerkelijk is geïmplementeerd. Alle overige tags kun je zelf publiceren via Google Tag Manager. Zodoende heb je geen technische kennis en/of toegang nodig om de tags te implementeren. Dit is vooral makkelijk als een externe partij verantwoordelijk is voor de techniek.
  4. Omdat er geen andere tags worden geïmplementeerd, blijft de pagespeed optimaal.
  5. Google Tag Manager is zeer betrouwbaar.
  6. Met Google Tag Manager kun je aanpassingen eenvoudig testen, voordat je deze daadwerkelijk publiceert.
  7. Er wordt gebruik gemaakt van versiebeheer, waardoor je eenvoudig terug kunt vallen op eerdere versies wanneer het nodig is.Het aanmaken van tags is, zeker met de nieuwe versie, zeer eenvoudig. Voor veel tools zijn de tags al kant en klaar, waardoor je slechts enkel het id nog maar hoeft in te vullen.

Handleiding Google Tag Manager.

Bron: Karel Geenen.

 

 

account-aanmaken-tagmanager

 

 

Hier kan het zijn dat je de hulp nodig hebt van een developer.

tagmanager-code

 

Eerste tag toevoegen

Vervolgens gaan we onze eerste tag toevoegen aan onze container, namelijk Google Analytics. Onthoud hier even dat zodra je dit hebt gedaan, de bestaande Google Analytics code verwijderd moet worden van de website. Anders heb je de code namelijk twee keer geïnstalleerd, en dat veroorzaakt vaak problemen binnen Google Analytics.

Allereerst klik je op nieuwe tag toevoegen:

tag-toevoegen-1

Vervolgens zie je een tweetal “vakken”. De tagconfiguratie (hier gaan we bepalen welke code we willen laten zien) en de triggers (hier gaan we bepalen wanneer de code getoond moet worden, bijvoorbeeld op welke pagina’s).

tag-triggers

Kies allereerst tag configuratie en kies Universal Analytics:

universalVervolgens geef je het tracking-ID in van je Google Analytics property (zo vind je deze). We willen voorlopig alleen een pageview tracken, dus we kiezen ook deze optie:

tagconfiguratie

De overige instellingen laat je even voor wat het is. Wanneer je trouwens al een geavanceerde installatie van Google Analytics hebt, bijvoorbeeld enhanced e-commerce, is het verstandiger om Google Tag Manager te laten installeren door iemand met ervaring. Anders loop je het risico dat je statistieken niet meer hetzelfde zijn dan voorheen.

Tenslotte klikken we nog op triggers. Hier kiezen we heel eenvoudiger voor “all pages” of “alle pagina’s”. Later kunnen we nog hele uitgebreide regels triggers maken.

Om je een voorbeeld te geven: wij laten de chatfunctie alleen op bepaalde pagina’s zien. Middels Google Tag Manager kunnen wij dus exact instellen op welke pagina’s de code voor de chatfunctie moet worden vertoond.

Klik tenslotte nog op opslaan rechtsboven, niet vergeten!

Stap 4: Voorbeeld van je container bekijken

Voordat je de container live zet op je website, kun je je tags controleren. Klik rechtsboven naast Publiceren op het pijltje naar beneden en kies voor Voorbeeld.

stap4

Open een nieuw tabblad en ga naar je website om de voorbeeldmodus te bekijken.

Je ziet hier direct een overzicht van de tags, variabelen en de data layer die je in je container en op je website hebt staan. Controleer of alles staat zoals het hoort.

stap4-2

Stap 5: Publiceren van de wijzigingen

Een belangrijk gegeven bij het werken met Google Tag Manager is dat je altijd je wijzigingen moet publiceren naar je live container. Wanneer je niet publiceert wordt de laatst-gepubliceerde container (en dus die inhoud) getoond.

Om te publiceren klik je rechtsboven op… publiceren:

publiceren

Je dient hierna nogmaals rechtsboven op de blauwe knop publiceren te klikken én daarna nog op doorgaan te klikken.

Stap 6: Controle metingen

Log in bij Google Analytics en controleer of je metingen wel doorkomen. Dit doe je het eenvoudigst door naar de realtime statistieken in je ruwe dataweergave te gaan. Zie je dat er op dit moment gebruikers actief zijn op je site dan kun je er vanuit gaan dat de metingen goed gaan.

Proficiat, de container is geïnstalleerd met de eerste tag (Google Analytics) en deze wordt vertoond op alle pagina’s.

Hoe verder?

Met wat goede (nieuwsgierige) wil kun je echter nu ook al een heel eind komen. Bij het toevoegen van een nieuwe tag kun je namelijk uit een flink aantal standaard tags kiezen, die zichzelf vaak wel wijzen.

Zo zou je nu in principe ook in staat moeten zijn om de AdWords Remarketing tag toe te voegen of één van de andere onderstaande voorbeelden:

Tag Template Web AMP Android & iOS
(Firebase containers)
Android & iOS
(Legacy containers)
AB Tasty x
AdAdvisor x
adjust* x
Adobe Analytics x
Adometry x
AdRoll x
AdWords x x x x
Affiliate Window x
AppsFlyer* x
Apsalar x
AT Internet x
Bizrate Insights x
Burt x
Chartbeat x
ClickTale x
Clicky x
comScore x x
Crazy Egg x
Conversant x
Criteo x
Custom HTML x
Custom Image x x x
Cxense x
DoubleClick x x x x
dstillery x
Eulerian Technologies x
Firebase Analytics x
Function Call x x
Google Analytics x x x x
Google Consumer Surveys x
Google Optimize x
Hotjar x
Infinity Tracking x
Intent Media x
K50 x
Kochava x
Krux x
LeadLab by wiredminds x
LinkedIn x x
LinkPulse x
Marin x
Médiamétrie x
Microsoft Bing Ads x
Mouseflow x
mParticle x
Nielsen x
Neustar x
Nudge x
Optimise Media x
ÖWA x
OwnerListens x
Parse.ly x
Perfect Audience Pixel x
Personali x
Piano x
Placed Inc. x
Pulse Insights x
Quantcast x x
SaleCycle x
SearchForce x
Segment x
Shareaholic x
SimpleReach x
Snowplow x
Survicate x
TradeDoubler x
Tune x
Turn x
Twitter x
Ve Interactive x
VisualDNA x
Webtrekk x
Yieldify x