Google lanceert nieuwe Adwords-update

Adwords-update: ETA’s

 

Google komt met update ETA’S

Wat zijn ETA’s

Belangrijk om te weten is dat de vernieuwde advertenties nieuwe regels hebben. De nieuwe regels bestaan uit: twee titels van elk maximaal 30 tekens. Vervolgens een beschrijvende regel van maximaal 80 tekens. Ofwel, niet langer meer twee aparte regels. De advertentie eindigt met een zichtbare URL met daarbij twee mogelijkheden voor zogenoemde “path’s”. Je hebt vervolgens maximaal 15 karakters per path. Het domein van de zichtbare URL zal automatisch vanuit je bestemmings URL worden ingevuld om zodoende foutmarges te voorkomen.

ETA’s zijn voor zowel desktop/tablet en mobiel van toepassing. Echter (in de bèta) is het niet mogelijk om een mobiele voorkeursadvertentie te maken op basis van het nieuwe format. Dat betekent éénzelfde advertentie voor zowel desktop, tablet en mobiel. Dit is in lijn met de onlangs uitgerolde update van Google waarbij ze de rechterkolom in de SERP hebben laten vervallen en eenzelfde layout hanteren voor alle apparaten en uitgaan van een “mobile first world”.

Tijdens de AdWords Summit werd ook bekend gemaakt dat er bid modifiers aan komen voor alle apparaten, dus ook voor tablet. De nieuwe default set is voor adverteerders in de bèta de nieuwe versie van de tekstadvertenties. Op dit moment kun je alleen via een bulksheet meerdere advertenties tegelijk aanpassen. Later dit jaar (de verwachting is omstreeks juli) zullen ook diverse API’s volgen. De nieuwe advertenties worden op alle posities weergegeven, zowel boven als onder de vouw in de SERP.

Tips & Tricks: meten van resultaat

Binnen de testperiode is het mogelijk om de nieuwe advertenties te testen ten opzichte van de ‘oude advertenties’. Er komt een filterweergave in de AdWords-interface waarbij je kan filteren op soort advertentie, namelijk de ETA. Hiermee kun je het verschil zien in prestaties van je oude advertenties ten opzichte van de nieuwe ETA’s.

Met een segment kun je zelfs de verschillen op de verschillende apparaten zien. De ETA’s werken ook met experimenten & drafts. Zoals het nu lijkt is er na de zomer geen keuze meer of je ETA’s wel of niet wil inzetten. Google zal later dit jaar de oude advertentie formats gaan omzetten naar de nieuwe regels. Iedereen zal dus zijn advertenties moeten aanpassen. Een mooi moment om eens kritisch door alle actieve advertenties heen te lopen. Want kijkt een adverteerder vaak genoeg kritisch naar zijn advertenties?

Kwaliteitsscore

Een van de grote voordelen is de extra regel in de titel, waardoor er mogelijkheden zijn om je kwaliteitsscore te verbeteren. Immers: meer tekst betekent dat je relevantere advertenties kan schrijven. Helemaal bij zoekwoorden als “Overstappen energieleverancier”, wat met 29 tekens in de oude situatie niet mogelijk was. In de nieuwe situatie met 30 tekens wél en daarbij ook nog een extra regel om verdere relevantie in de advertentie te verhogen.

 

Google ETA'S

Extensies

De advertentie extensies werken natuurlijk nog op dezelfde manier. Echter, wanneer je kritisch door je advertentieteksten gaat, zul je zien dat je soms nog wel eens hetzelfde roept, zowel in een highlight extensie als in je advertentie. De enige overweging hierbij was dat je niet altijd zeker wist of je highlights werden weergegeven. De extra titel biedt nu de mogelijkheid om deze belangrijke USP’s wél in de advertentietekst te plaatsen zodat je zeker weet dat ze worden weergegeven. Let dan natuurlijk wel op of je highlights nog goed aansluiten.

Resultaten

En dan het belangrijkste: Google verwacht dat adverteerders een verbetering in CTR kunnen zien van wel 20 procent. Immers: meer zichtbaarheid en grotere advertenties die nog prominenter aanwezig zijn. Natuurlijk is deze nieuwe update een bèta en kunnen we nog niet met 100 procent garantie zeggen dat alles blijft zoals het nu is. Maar de verwachtingen zijn zeer positief!

Uiteraard neem ik de komende periode de proef op de som en testen we deze nieuwe ETA’s ten opzichte van de oude advertentie formats, voor de klanten die zijn toegelaten in deze bèta.

Nuance hierbij is overigens wel dat in de testfase de ETA’s maar voor maximaal 20 procent aan het publiek worden weergegeven. Daarom is het verstandig om de nieuwe advertenties met name toe te voegen aan de advertentiegroepen met veel zoekvolume om zodoende voldoende significantie te bereiken. Let wel: wanneer je dus alleen ETA’s inzet in de testfase ga je veel verkeer mis lopen!

Bron:Marketingfacts

Auteur:Leola de Vries