Facebook Video

Facebook: ‘Er komt niet één super-app’

Facebook-gebruikers consumeren dagelijks ruim honderd miljoen uur aan video. Het sociale netwerk werkt daarom hard aan extra mogelijkheden om zo met doelgroepen te communiceren. “Video maakt het mobiele kanaal nog persoonlijker”, aldus Arno Lubrun, Facebooks Country Manager voor de Benelux.

Gekeken naar de wereldwijde omzet van e-commerce blijkt het mobiele kanaal vorig jaar goed voor meer dan een derde van alle aankopen. Bestellingen worden daarbij steeds meer vanuit een app gedaan. Logisch, want consumenten besteden er inmiddels meer tijd aan dan de desktop of het mobiele web. En goed nieuws voor Facebook, dat beslag legt op een belangrijk deel van die tijdsbesteding, die tevens een belangrijke aanjager is van de scherpe winststijging van het afgelopen kwartaal. “Van de drie uur die mensen dagelijks aan mobiele interactie besteden, gebeurt dat voor twintig procent op Facebook en Instagram”, specificeert Lubrun. “Video is daarbij uiteraard een hele belangrijke aanjager. En met name in de Verenigde Staten is er ook veel aandacht voor de diverse mogelijkheden van de Messenger-app, die steeds meer aftrek vindt.” Sinds april 2014 verviervoudigde het aantal maandelijkse gebruikers van deze app dan ook naar maar liefst ruim achthonderd miljoen.

WeChat
In totaal gebruiken 2,5 miljoen mensen wereldwijd een instant messaging app, en onderzoekers verwachten dat dit aantal in 2018 met nog ruim een miljard zal zijn gestegen. Veel aandacht gaat daarbij uit naar het Chinese WeChat, dat zijn chatdienst – met 650 miljoen gebruikers – buitengewoon succesvol heeft uitgebreid met talrijke aanvullende diensten. Concurrerende diensten als Snapchat, maar ook Facebook, zijn eveneens druk bezig met het verkennen van dergelijke mogelijkheden. “Dat bevindt zich echter nog in een testfase. En gaat zeker niet richting een ‘super-app’ die allerlei andere apps overbodig maakt”, stelt Lubrun. “Wij geloven juist erg in de strategie waarbij verschillende apps apart worden gepositioneerd, om zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten op de mobiele mindset van de gebruiker.”

Canvas
Op commercieel gebied focust de Country Manager zich vooral op Facebook. “En werken we aan nieuwe mogelijkheden voor merken om via video en ander beeld met specifieke doelgroepen te communiceren”, vertelt hij. “Goed voorbeeld is de introductie van Facebook Canvas, dat in februari voor Nederlandse adverteerders beschikbaar is gekomen.” Met één klik kunnen gebruikers een schermvullend venster openen waarin video, maar bijvoorbeeld ook een goed verzorgde productcatalogus, kan worden getoond. Net als in een online magazine kan hier vanaf de mobiel eenvoudig doorheen worden gebladerd. “Gekoppeld aan de kennis die we inmiddels van onze gebruikers hebben, is dat een mooie kans om nog gerichter te communiceren. Dankzij de democratisering van video zien we overigens ook steeds meer kleinere ondernemingen gebruikmaken van die mogelijkheid. Om lokaal te adverteren, maar ook om snel te kunnen groeien op een nieuwe, bijvoorbeeld buitenlandse, markt.”

Catawiki
Als voorbeeld van een adverteerder die het slim heeft opgepakt, noemt Lubrun het Nederlandse Catawiki. De veilingwebsite voor verzamelobjecten en andere bijzondere items werd onlangs door Deloitte nog uitgeroepen tot snelst groeiende bedrijf wat betreft omzet. “Zij kijken heel goed naar de producten die via hun site geveild worden en koppelen die vervolgens aan de interessegebieden waarop Facebook zijn gebruikers kan segmenteren. Daarbij hebben ze tevens een aantal slimme tijdstippen gekozen om met de verschillende segmenten via ons platform te communiceren. Bijvoorbeeld op het moment dat er weer een nieuw object wordt geïntroduceerd. Of als de veiling op het punt staat om te sluiten. Mede dankzij de combinatie van beeld en het mobiele kana

al kun je zo heel persoonlijk met je doelgroep communiceren. Aan marketeers de uitdaging daar slim op in te spelen.”

Bron:Arnoud Groot Emerce

* Dit artikel verscheen eerder in het maartnummer van Emerce magazine (#147)

Foto: Frank Ruiter (in opdracht van Emerce)