Facebook at Work

De eerste klant van Facebook at Work

In juni 2014 berichtte TechCrunch dat Facebook bezig was met het ontwikkelen van een enterprise-versie van hun social network. Zes maanden later meldde dezelfde website dat Facebook met een select aantal bedrijven, waaronder ook de Amerikaanse tak van Heineken, een closed beta trail was begonnen.

Royal Bank of Scotland (RBS), draait al sinds juli dit jaar een pilot met Facebook at Work. RBS stuurde op 26 oktober jongstleden een persbericht over wat zij een “ground-breaking partnership with Facebook” noemde. In het persbericht stond de intentie om Facebook at Work uit te rollen over de gehele bank. Doel van RBS is de onderlinge samenwerking te bevorderen en de communicatie tussen medewerkers efficiënter en sneller te maken. 100.000 medewerkers zullen toegang krijgen tot de website en de nieuwe Facebook at work-app die ze in de Apple AppStore kunnen downloaden.

Facebook_at_work

Het is de bedoeling dat eind maart 2016 de eerste post-pilot roll-out door 30.000 medewerkers wordt gebruikt. Eind 2016 moeten alle 100.000 medewerkers gebruik maken van Facebook at Work.

Is Facebook at Work een interessant alternatief?

De markt van enterprise social networking & collaboration software is al danig gevuld met grote software vendors zoals Microsft Yammer, IBM Connections, SAP Jam, Salesforce Chatter, Google Apps for Work, Tibco Tibbr van SAP, internationale pure players zoals Jive, Socialcast, Sitrion, Bluekiwi, Zimbra en talloze nationale spelers.

De vraag is dus wat Facebook at Work zo uniek maakt, dat organisaties het een interessant alternatief vinden en het op hun short list zetten als ze een intern sociaal netwerk willen beginnen. Daarbij kun je kijken naar vier factoren. Heeft Facebook een totaal andere kijk op social networking binnen organisaties? Biedt het bedrijf unieke functionaliteiten? Is Facebook veel verder met een out-of-box-integratie van andere businessapplicaties? Is Facebook makkelijker te introduceren bij organisaties?

Facebook_at_work_2

De visie van Facebook

Om met het eerste beginnen heb ik niets kunnen vinden over welke visie Facebook heeft ten aanzien van het intern gebruiken van social netwerken binnen organisaties. Een jaar geleden heeft Facebook tijdens de Q3 earnings call haar plannen voor de komende 5 tot 10 jaar gepresenteerd. Deze waren volledig gewijd aan het cross-sellen van Instagram, Messenger, WhatsApp en Search aan de Facebook gebruikers en visa versa. Geen woord over Facebook at Work.

De functionaliteiten

Ook ten aanzien van de vraag of Facebook at Work unieke functionaliteiten heeft, denk ik dat het antwoord ‘nee’ zal zijn. Als Gartner Facebook al op zal nemen in het ‘Magic Quadrant for Social Software in the Workplace’, verwacht ik niet dat ze de spelers in het ‘Leader quadrant’ naar de kroon gaat steken. Daar is de markt simpelweg te volwassen voor.

Integratie in het bestaande IT-landschap

Ten aanzien van het integreren van Facebook at Work in bestaande IT-landschappen van bedrijven zal Facebook helemaal van nul moeten starten. Het huidige platform is een consumer destination site waarin Facebook eigenlijk alleen integraties heeft of voorziet met bovengenoemde social tools. De leveranciers van B2B-netwerken zijn al bezig met de volgende stap in de ontwikkeling van social software. In deze stap verandert de social software van

een point solution, in een sociale laag die allerlei productivity tools, collaboration software en core business apps integreert. Dit speelt met name spelers zoals Microsoft (sterke footprint in productivity software met Office365) en Enterprise software vendors zoals IBM en SAP in de kaart.

De introductie binnen het bedrijf

Dat brengt me bij het laatste punt. Is Facebook makkelijker te introduceren bij bedrijven? In het persbericht van RBS wordt melding gemaakt van het feit dat veel medewerkers Facebook privé gebruiken en dat de bank dus minder geld kwijt is aan end user training. Impliciet zegt RBS hier dat de gebruikservaring Facebook at Work essentieel is voor het succes van RBS’s intern sociaal netwerk. Helaas is dit maar een heel klein onderdeel van het succesvol introduceren van interne sociale netwerken, hetgeen sowieso een uitdaging is volgens Gartner. In 2013 rapporteerden zij al dat 80 procent van de social business-initiatieven niet de voorziene voordelen realiseren.

Volgens Gartner zijn social business-initiatieven anders dan traditionele technologie-implementaties zoals ERP of CRM. Nieuwe bedrijfsprocessen, zoals een inkoopproces, worden in de software geconfigureerd, medewerkers worden getraind in het gebruik van de tool en na de officiële start, wordt iedereen geacht de tool te gebruiken.

Sociale netwerken vergen een andere aanpak

Het implementeren van een intern sociaal netwerk vergt een heel andere aanpak. Het ondersteunt namelijk de interacties tussen medewerkers die bezig zijn non-routinematige werkzaamheden uit te voeren in plaats van een bedrijfsmatig proces. Werknemers moeten worden verleid om op een andere manier te gaan werken.

Dit vergt ook verandering van persoonlijk gedrag naar bijvoorbeeld ‘Working Out Loud’ en mentale modellen van de medewerkers. Daarvoor is het noodzakelijk een gedetailleerd beeld te hebben van de huidige werkwijze van afdelingen. Met wie werken ze samen, welke informele netwerken zijn er en voor welke werkzaamheden is een intern sociaal netwerk van toegevoegde waarde?

Huidig Facebook at Work geen serieus alternatief

Ik denk dat Facebook at Work typisch een geval is van ‘too little, too late’. ‘Too little’ omdat Facebook at Work op dit moment niet veel meer is dan een soort ‘white label’-versie van het normale Facebook waar de meest basale enterprise features aan zijn toegevoegd. Daarnaast is Facebook at Work ‘too late’, zeker als je bedenkt dat Facebook de marktleider is op het gebied van social networking voor consument.

Op dit moment heeft Facebook nog geen enkele visie en heldere tijdslijn met betrekking tot Facebook at Work gecommuniceerd. Ten aanzien van functionaliteit is Facebook een volger, die qua integratie met bestaande IT-landschappen bij bedrijven een enorme inhaalslag moet maken. Een bekende gebruikerservaring weegt mijn inziens niet op tegen al deze tekortkomingen van Facebook at Work.

Kortom, nog meer keuze door Facebook at Work toe te voegen aan het lijstje van leveranciers gaat ondernemers niet helpen hun medewerkers beter te laten netwerken, kennis te delen en samenwerken. Ik vrees dan ook dat de free publicity voor RBS, als zijnde de eerste bank ter wereld die Facebook at Work gaat gebruiken, duur betaald gaat worden tijdens de implementatie en het onboarden van de 100.000 medewerkers in de organisatie.

Bron:Bert Vries