De Charles Bukowski Guide to Effective Copywriting: 5 tips

Content marketing diensten hipmarketing

Copywriting is het schrijven dat dwingt.

 

Het verbindt zich met een specifiek publiek en stimuleert emoties die actie verrichten. Het leest als een comfortabele, gepersonaliseerde email maar doet een beroep op de massa’s.

Download onze gratis gids hier voor tips om een ​​betere schrijver te worden.

Kopiëren maakt de verkoop op grote schaal mogelijk, wat de vraag vraagt:

Hoe schrijf je een effectief exemplaar?

Copywriting is een technisch ambacht. Oefen, oefenen, oefenen maakt perfect.

Het schrijven van een kopie begint bij het internaliseren van de keuzes die het onderscheiden van andere redactionele disciplines. En hoe doe je dat ?

Probeer Bukowski te lezen

Charles Bukowski was geen kopieschrijver, maar hij was een productieve schrijver van poëzie en korte verhalen . In de eerste helft van zijn leven stuurde hij duizenden ontwerpen aan potentiële uitgevers.

Maar de meeste van zijn inzendingen werden afgewezen. Het werk was te progressief, zei de redactie te grof: Bukowski schreef over seks en liefde , over verlies en mislukking, ontberingen. De meeste dingen waren autobiografisch. Toen hij 46 was, ontmoette Bukowski John Martin, een uitgever die door zijn werk werd gedwongen.

‘De eerste keer dat ik hem las, zei ik’ Mijn God, dit is Whitman vandaag “, zei Martin. “Dit is een man van de straat die voor de mensen van de straat schrijft.”

En zo begon het: Bukowski vond een platform en een publiek vond Bukowski. Zijn werk is verbonden. In de tweede helft van zijn leven verkocht hij miljoenen boeken.

Charles Bukowski was niet een copywriter, maar hij wist te schrijven als iemand, die lezers gewekt en geactiveerd zijn succes. Wil je een effectief kopie schrijven? Lees Bukowski om de basisprincipes van copywriting te internaliseren, die zijn:

1) Schrijf met emotie.

De meeste aankopen zijn geen logische beslissingen. Mensen kopen dingen op basis van hoe ze ze laten voelen .

Dus, je exemplaar moet emotie oproepen .

Daardoor dansen copywriters met de menselijke conditie, die op herinneringen speelt die aantrekkelijke beelden uitstralen die met hun publiek resoneren.

Bukowski was emotioneel.

Zijn onderwerp was persoonlijk, maar typisch. Bukowski schreef over dingen die de meeste mensen kunnen begrijpen, als dat niet betrekking heeft. Lezers sympathiseerden met hem.

Bij vrouwen schrijft Bukowski:

Ik was sentimenteel over veel dingen: een schoenen van een vrouw onder het bed; een haarspeld achtergelaten op de dressoir; Zoals ze zeiden: ‘Ik ga plassen.’ Haarlinten; met de middag om 1:30 in de boulevard langs de promenade lopen, maar twee mensen lopen samen …

Bukowski zag schoonheid in de mondelinge, diepte en betekenis in de prozaïsche. Dus schreef hij erover, waardoor lezers denken, herinneren en, vooral, voelen .

2) Schrijf met kortheid.

Mensen hebben korte aandacht. Als we niet geïnteresseerd zijn, stemmen we af, soms binnen enkele seconden.

Dus, moet uw exemplaar haar punt te maken snel .

Maar niet als een emotionele narratief erop roept, gebruiken copywriters geen twee of drie woorden wanneer men dat doet.

Bukowski was kort.

Hij heeft zelden zonder zin gedraaid.

Bij vrouwen schrijft Bukowski:

Alleen alsof je alleen voelde. Soms voelde het goed, maar het voelde me nooit goed.

Bukowski respecteerde de lezers verbeelding. Hij heeft niet alles ingelicht. Hij laat mensen tot hun eigen conclusies komen. Dat hebben we toch wel leuk. We houden van het invullen van de leemten voor onszelf, met behulp van onze eigen afbeeldingen en herinneringen. Het is leuk.

3) Schrijf met duidelijkheid.

Verwarring vermoording. Duidelijk schrijven houdt mensen aan het lezen. Duidelijkheid, zoals kortheid, verlengt de aandacht.

Dus, uw exemplaar moet begrijpelijk zijn. Een gerichte lezer hoeft geen zin te herlezen.

Om dit te verzekeren, copywriters:

Gebruik eenvoudige woorden: Schrijf ‘begin’ in plaats van ‘beginnen’. Schrijf ‘uitzoeken’ in plaats van ‘vast te stellen’.
Gebruik specifieke woorden: Schrijf ‘Facetime’ in plaats van ‘video communicatie tool’.
Gebruik de actieve stem: het is makkelijker te lezen dan de passieve stem.
Gebruik overgangen: dit zijn woorden of zinnen die idees tussen zinnen koppelen (bijv. Als gevolg daarvan, hoewel; terwijl; omdat).

Duidelijk schrijven helpt lezers je zinnen te visualiseren, waardoor ze lezen.

Bukowski was duidelijk.

Een van de meest begrijpelijke auteurs van de twintigste eeuw, de duidelijkheid van Bukowski was zijn forte.

In het postkantoor schrijft Bukowski:

‘S ochtends was het morgen en ik leefde nog steeds. Misschien zal ik een roman schrijven, dacht ik. En toen heb ik gedaan.

Bukowski gebruikte, zoals Hemingway en Vonnegut , kleine woorden en knappe zinnen.

“Bukowski had geen tijd voor metaforen”, zei Bono, een vriend. ‘Hij wilde gewoon naar ben toe, naar het beendermerg!’

4) Schrijf met eerlijkheid.

Kopiëren verkoopt wanneer het authentieke beloftes en aanspraken maakt. Oneerlijkheid laat zich uiteindelijk blootstellen.

Dus, uw exemplaar moet de waarheid vertellen, ook al is het lelijk.

Copywriters doen het de hele tijd:

Je bent niet het favoriete merk? Zeg het. Avis deed .
Uw product is subpar? Zeg het. Domino’s deed .
Eerlijkheid hielp Avis haar sterke punten te benadrukken. Het hielp Domino’s consumentenvertrouwen te herwinnen. Uiteindelijk heeft de strategie de publieke sympathie geïnspireerd, waardoor beide bedrijven snel groeien.

Bukowski was eerlijk.

Hij hield famously niets terug. In druk was hij volledig blootgesteld, gevoelig en kwetsbaar en onveilig. Hij was naakt en mensen glared.

In Ham on Rye schrijft Bukowski:

En mijn eigen zaken waren zo slecht, zo zwaar, als de dag dat ik geboren was. Het enige verschil was dat ik nu en dan kon drinken, maar nooit vaak genoeg … Ik zou zeker nooit gelukkig kunnen zijn, trouwen, ik zou nooit kinderen kunnen hebben. Hel, ik kon niet eens een baan krijgen als vaatwasser.

‘Vergeef me,’ zei Bukowski eens bij een poëzie lezen. ‘Je hebt mijn ziel en ik heb je geld.’

5) Schrijf met stijl.

Hoewel effectieve kopie wordt gedreven door stof, moet het niet klinken rigide. Het moet van de tong afrollen.

Dus, uw exemplaar moet gebruik maken van literaire apparaten om het te helpen vloeien.

Copywriters gebruiken geluidsherhaling om zinvolheid te creëren:

Alliteratie: Repetitieve geluiden aan het begin van aangrenzende woorden
(bijvoorbeeld “ On ce op een sombere middernacht wh ile ik nagedacht we ak en we . Ari”)
Consonantie: Repetitieve geluiden die door consonanten worden geproduceerd
(bijv. “De eerlijke br eeze bl ew, de witte / fo am fl ew / The fu rrow fo llowed fr ee …”)
Assonantie: Repetitieve geluiden geproduceerd door klinkers
(bijvoorbeeld: “Ik moet conf ess dat in mijn qu est voelde ik afschr ess ed en r es tl ess .”)
Ze gebruiken woordherhaling om ritme te creëren:

Anaphora: Herhaling in het begin
(bijv. ” Met boosheid naar niemand, met liefde voor allen, met stevigheid in het goede …”)
Epistrophe: Herhaling aan het einde
(bijv. “Regering van het volk , door de mensen , voor de mensen …”)
Polyptoton: Herhaling van de wortel
(bijvoorbeeld “geen einde aan het verdorren ing van schoften ed bloemen …”)
Duik dieper in literaire apparaten hier .

Bukowski had stijl.

Hij leunde op literaire apparaten, met behulp van hen om diepte toe te voegen aan zijn schrijven, om zijn werk meer grip en bewegend, emotioneler te maken.

In Dinosauria, Wij, bukowski schrijft:

Zo geboren
In dit
als het krijt wordt gezicht lachen
als mevrouw de dood lacht
als de liften breken
als politieke landschappen oplossen
als de supermarkt tas jongen heeft een college diploma
als de olijvige vis spuiten hun olieachtige prooi
als de zon is gemaskerd
we zijn
geboren als dit
in dit

Bukowski’s stijl maakte zijn boodschap meer gedenkwaardig.

Charles Bukowski was geen tekstschrijver.

Maar hij schreef als het beste van hen.

Gratis gids om goed te schrijven

 

 

Lees ook deze artikelen over Copywriting

Klik op de foto.

Hipmarketing Content is king