Adwords vs Bing Ads.

Adwords vs Bing Ads.

Google AdWords en Bing Ads waar zitten de verschillen?

Het gemiddelde marktaandeel van Bing lag vorig jaar op 3,56%. Op dit moment is dit 4,04%. Deze stijging is waarschijnlijk toe te wijden aan de komst van de nieuwe versie van Windows, Windows 10. Op dit moment ligt het marktaandeel van Google op 93,53%. Dit is iets lager vergeleken met vorig jaar. Toen had Google nog een marktaandeel van 93,86%. Veel meer mensen gebruiken dus Google, maar het marktaandeel van Bing stijgt. Microsoft verwacht dat door Windows 10 het aandeel nog verder gaat stijgen. Doordat het marktaandeel van Google stukken hoger is zal je advertentie veel meer vertoningen en klikken ontvangen. Toch wordt Bing steeds interessanter door de stijging van het marktaandeel.

Op dit moment hebben mobiele telefoons met het Android besturingssysteem 82,2% van het marktaandeel en het iOS besturingssysteem van Apple 14,6% van het totale marktaandeel in handen. Samen is dit 96,8% en beide systemen maken allebei gebruik van de standaardzoekmachine Google. Als je je met adverteren voornamelijk op mobiele gebruikers richt en heb je een geoptimaliseerde mobiele website? Dan bereik je meer mensen met Google AdWords.

Devices en marktaandeel besturingssystemen

Windows heeft het grootste marktaandeel in computerbesturingssystemen (op dit moment maar liefst 81,5%, zie onderstaande tabel). Dit betekent dus dat bij het installeren van een Windows computer automatisch Bing als standaard zoekmachine staat ingesteld.

tabel marktaandeel besturingssystemen

Tabel: Marktaandeel per besturingssysteem (week 48 t/m 49 2015)

Dit maakt dat Bing toch door een hoop mensen gebruikt wordt. De introductie van Windows 10 maakt dit aandeel alleen maar groter. Het besturingssysteem OS X van Apple maakt gebruik van Google als standaard zoekmachine. Uiteraard kunnen deze standaard zoekmachines gewijzigd worden.

Ook al maakt iOS gebruik van de standaard zoekmachine Google, er wordt via de Spotlight functie Bing aangeboden. Dankzij de ingebouwde Spotlight-zoekfunctie op je iPhone kan je de resultaten van jouw zoekterm met Bing bekijken. Spotlight op iOS 9 apparaten is een zoekfunctie die resultaten opstelt met websitesuggesties, resultaten vanuit de Telegraaf, Wikipedia, Twitter, jouw e-mail of dus Bing.

In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld bij de zoekopdracht “kerstmis”.

Spotlight op de Iphone

Als je op de link van Bing klikt wordt je rechtstreeks doorverwezen naar de zoekmachine van Bing met zoekresultaten van jou zoekopdracht. Deze verwijzing zorgt ervoor dat ook de betaalde resultaten getoond worden en daarmee misschien wel jouw advertentie.

In de praktijk zien we dat Bing Ads ongeveer 5 tot 9 procent van de vertoningen oplevert ten opzichte van het aantal vertoningen dat in Google AdWords gegenereerd wordt. Dit is een groot verschil. Om bereik te optimaliseren kiezen veel adverteerders ervoor om zowel Bing Ads als Google AdWords te kiezen. Bing namelijk een goede aanvulling om bereik (en dus pötentiele vertoningen) te vergroten. Dit bereik kan wel erg relevant zijn voor je website of webshop. Wil je toch graag een groot bereik en maar één adverteermogelijkheid kiezen, kies dan voor Google AdWords.

Als wij kijken naar onze klanten, ligt de CTR (het doorklikpercentage) van advertenties over het algemeen met Bing Ads hoger dan met Google AdWords. Dit komt waarschijnlijk omdat in Bing de concurrentie minder hoog is en jouw adve

rtenties hierdoor meer opvallen.

ctr formule

We zien bij al onze klanten dat de CPC (de kosten per klik op een advertentie) in Bing Ads gemiddeld 40% lager liggen dan in Google AdWords. Ook krijg je voor deze lagere CPC vaak een betere positie terug. Wel zien we een samenhang in branches tussen Bing en Google. Zo betaal je zowel in Bing als in Google de hoogste klikprijzen wanneer je adverteert in de financiële sector, gevolgd door de reisbranche en de detailhandel.

cpc prijs in vergelijking tot je advertentiepositie

De gemiddelde orderwaarde ligt in Bing hoger dan in Google, namelijk met maar liefst gemiddeld 6,8% meer dan in Google. Dit is een conclusie van Bing zelf die daar onderzoek naar heeft gedaan. Dit kan het interessanter maken om Bing in te zetten.

In Google is de concurrentiestrijd in de betaalde zoekresultaten hevig. In Bing is de concurrentie met vergelijking tot Google aanzienlijk minder. Toch ligt de focus vaak nog op Google. Door deze lagere concurrentie in Bing zijn de kosten per klik ook veel lager en heb je sneller een betere positie. In Google moet je door de grote concurrentie juist meer kosten per klik betalen.

resultaten bing

Er zijn verschillende apps op de markt om je advertentieaccounts te kunnen beheren.

Google heeft op dit moment alleen een app voor AdWords Express. Google AdWords Express is de ‘light’ variant (vereenvoudigde variant) om te adverteren in Google en is bedoeld voor mensen die de fijne kneepjes van AdWords nog niet onder de knie hebben. Google Adwords Express is dus prima voor beginners, maar biedt niet genoeg mogelijkheden voor gevorderde Adwords specialisten. Wanneer je Adwords dus volwaardig in wilt zetten, schiet de app van Google te kort.

AdWords Express app.

In de AdWords Express app kan je de volgende dingen bekijken en doen:

  • Het aantal telefoontjes, klikken, vertoningen en andere gegevens van je account bekijken die je advertenties hebben gegenereerd.
  • Advertentieteksten bewerken of je budget aanpassen.
  • Ontvang meldingen over belangrijke zaken.
  • Schakel campagnes in of onderbreek campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden.

Bing heeft daarentegen een app ontwikkeld speciaal voor alle Bing adverteerders, genaamd Bing Ads. Deze app kan gebruikt worden met je Android of iOS apparaat.

Bing Ads app

Maar waarom zal je de Bing Ads App gebruiken?

  • Bekijk prestatiegegevens, bewerk budgetten en wijzig uw biedingen.
  • Beheer meerdere accounts via uw dashboard van de mobiele app.
  • Ontvang meldingen over belangrijke zaken, zoals het verlopen van je creditcard.
  • Schakel campagnes in of onderbreek campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden.

Als wij kijken naar onze klanten ligt het conversiepercentage (percentage van jouw websitebezoekers dat een aankoop doet/contact opneemt) van Google en Bing erg dicht bij elkaar. Als je kijkt naar de kosten per conversie ben je met Bing veel goedkoper uit. Maar er is dus geen duidelijk winnaar wanneer het gaat om conversiepercentage.

Binnen Google AdWords kan je op verschillende manieren betalen. Je kan op elk gewenst moment een automatische betaling doen waarbij automatisch kosten in rekening worden gebracht, je kan handmatig een betaling doen en je kan ook maandelijks een factuur krijgen die je zelf moet overboeken. Je komt voor deze laatste betaalmethode in aanmerking als je maandelijks €5.000 besteedt aan Google AdWords. In Google AdWords kan je betalen met automatische incasso, creditcard of iDeal.

In Bing Ads kan je vooraf of achteraf betalen. Standaard biedt Bing Ads de mogelijkheid tot vooraf betalen. Als je meer dan €1.000 besteedt aan Bing Ads kan je een advertising account aanvragen. Met dit account krijg je de optie tot achteraf betalen. Als je vooraf wilt betalen kan dit door middel van een creditcard, een debitcard of een overschrijving. Achteraf betalen kan door middel van een creditcard of een debitcard.

Door de vele betaalmogelijkheden van Google wint Google het op dit gebied van Bing.

Een belangrijk verschil tussen Google AdWords en Bing Ads zijn de instellingen op advertentiegroep niveau. Met Google AdWords kan je enkel instellingen doorvoeren op campagneniveau en met Bing Ads op advertentiegroep- én campagneniveau. Door middel van instellingen op advertentiegroepniveau kan je jouw advertenties veel specifieker richten op jouw doelgroep.

Voorbeeld: Je kunt bijvoorbeeld 2 advertenties binnen één campagne voor bijvoorbeeld mannen parfum richten op verschillende doelgroepen. Bijvoorbeeld één advertentie voor mannen (koop dit geurtje voor jezelf) en één advertentie gericht op vrouwen (dit geurtje is het ideale cadeau voor jouw man).

Je kan per advertentiegroep de volgende instellingen doorvoeren in Bing Ads:

  • Taal
  • Locatie
  • Devices
  • Demografische selectie
  • Advertentieplanning

Sinds 2013 is het in Google AdWords alleen nog maar mogelijk om een aangepast bod in te stellen voor mobiele apparaten. Tablets beschouwd Google als desktop computers. In vergelijking tot Google AdWords biedt Bing Ads wel de mogelijkheid om een bodaanpassing in te stellen voor tablets. Aangezien de resultaten tussen desktop computers, tablets en mobiel erg kunnen verschillen is het erg handig als hiervoor een bodaanpassing kan worden ingesteld. De bodaanpassing kan echter in Bing Ads niet meer verlaagd worden dan 20% en niet meer verhoogd worden dan 300%. In Google AdWords kan je de bodaanpassing verlagen met 100% en niet meer verhogen dan 300%.

bodaanpassing google en bing

Google AdWords advertenties kun je op alle locaties in de wereld instellen. Van landen tot plaatsen tot straal rondom een plaats (bijvoorbeeld een straal 30 km rondom Amsterdam). Heb je een kledingwinkel in Geesteren en wil je alleen mensen bereiken met 20 km rondom je vestigingsplaats? Kies dan zeker voor Google AdWords. Binnen Bing Ads kan je alleen landen en provincies targeten. Dit kan voor plaatselijke/lokale winkels lastig zijn.

adverteren in straal om plaats google

Afbeelding: Mogelijkheid tot adverteren binnen straal op plaats in Google

Binnen Bing Ads heb je de mogelijkheid om een dagbudget en een maandbudget in te stellen voor een campagne. Je geeft dan niet meer uit dan het ingestelde dag of maandbudget. In Google AdWords heb je de mogelijkheid om een dagbudget aan te maken of een gezamenlijk budget voor meerdere advertentiecampagnes per dag. Een gezamenlijk budget voor een advertentiecampagne is een bepaald dagbudget dat ingezet wordt voor meerdere campagnes binnen je advertentieaccount. Dit kan

je ook instellen per campagne maar dan

is het gewoon een dagbudget voor één c

ampagne. Google Adwords biedt dus meer mogelijkheden in het instellen van een budget, waardoor je het resultaat van jouw campagne eenvoudiger kunt verbeteren.

Het aanbod aan adverteermogelijkheden is in Google AdWords uitgebreider dan in Bing Ads. In Google AdWords kan je adverteren met:

  • ‘Alleen in het Zoeknetwerk’ (Google Search)
  • ‘Alleen in het Display Netwerk’ (waaronder Display en Remarketing). Hierbij adverteer je met banners op verschillende websites die zich bevinden in het Display netwerk. Deze websites in het Display netwerk stellen ruimte beschikbaar om in te adverteren met banners van jou website.
  • ‘Zoeknetwerk met Display Select’ (een combinatie van het Zoeknetwerk en het Display Netwerk)
  • ‘Shopping’. Adverteer door middel van foto’s en prijzen van jou producten in de zoekresultaten van Google.
  • ‘Video’. Adverteer op YouTube met een video die gaat over het product dat je verkoopt of dienst dat je verleent.

Ook kan je in Google AdWords een ‘alleen bellen’ campagne maken. Deze campagne zorgt ervoor dat mensen op basis van jou advertentie rechtstreeks gaan bellen om contact op te nemen.

Dynamische zoekadvertentie kunnen ook gebruikt worden om een campagne op te stellen. Hierbij worden je advertenties op basis van de inhoud van je website weergegeven. Hierbij hoef je geen zoekwoorden of bestemmingspagina’s te beheren.

Een ander campagnetype binnen Google AdWords is betrokkenheid voor mobiele apps. Wil je graag dat mensen je app downloaden of mensen aansporen je app te openen? Dan is dit type campagne geschikt voor jou.

Verschillende campagnetypen voor Google AdWords.

In Bing kan je helaas nog geen Display, Shopping en Video inzetten. Shopping zal binnenkort beschikbaar zijn als ‘product ads’. De datum van lancering is nog niet bekend.

bing

Wel kan je binnen Bing Ads adverteren door middel van het zoeknetwerk en remarketing.

Binnen Google AdWords kan je kiezen om te adverteren in het zoeknetwerk van Google of je kiest voor het zoeknetwerk van Google inclusief zoekpartners. Deze zoekpartners zijn websites die zijn aangesloten bij Google, bijvoorbeeld Nu.nl. Google heeft een enorm partnernetwerk.

In Bing Ads worden je advertenties getoond in het Bing en Yahoo! Netwerk, maar ook op partnersites. Helaas kan je hier geen keuze in maken.

Google Adwords biedt iets meer mogelijkheden wanneer het gaat om het richten van advertenties op personen op basis van hun demografische gegevens. In zowel Google als Bing kun je bijvoorbeeld adverteren op geslacht en leeftijd. Google biedt tevens de mogelijkheid om advertenties op personen op basis van hun ouderlijke status te richten.

Targeting opties in Bing Ads.

Binnen Bing zijn er op dit moment vier topposities voor je advertenties aan de linkerkant van de pagina. Binnen Google zijn er drie topposities, maar is op dit moment aan het testen van vier advertenties. Of deze vier topposities door de test komen is nog onduidelijk.  Deze 4 advertenties worden vertoond op desktop maar ook op mobiele apparaten.

Topposities in Google en Bing

Hoewel er veel overeenkomsten zijn tussen Google en Bing, zijn er ook duidelijke verschillen aan te wijzen. Google heeft Adwords veel verder ontwikkeld dan Bing met haar advertentieplatform is, maar daa

rdoor zie je wel dat er in verhouding in Bing minder concurr

entie is.

Al met al adviseren wij altijd zowel Bing a

ls Google in te zetten voor zoekmachine adverteren. De mensen die Google gebruiken, gebruiken doorgaans geen Bing en andersom. Door beide advertentieplatformen in te zetten heb je dus het beste van beide werelden en haal je het meeste rendement uit online zoekmachine adverteren.

Bron Stephanie Balk.