Waarom Pinterest?

Waarom Pinterest?

Met meer dan 150 miljoen gebruikers wereldwijd en 1,4 miljoen Nederlanders begint Pinterest een inbound marketingkanaal te worden om rekening mee te houden. Zeker gezien het feit dat ze Pinterest voor Business hebben gelanceerd. Een ideaal moment dus om te blabben met Pinaholic Hélène van den Dungen.

Waarom Pinterest?

Een van de belangrijkste redenen om met Pinterest aan de slag te gaan, is traffic. Het blijkt dat Pinterest de nummer 2 traffic generator voor websites is. Pinterest genereert meer traffic voor websites dan Youtube, Reddit en Google bij elkaar.

Daarnaast blijkt uit onderzoek van MillwardBrown dat Pinterest de koopintentie positief beïnvloedt. Rond de 80% van gebruikers van Pinterest geeft aan wel eens iets aangeschaft te hebben naar aanleiding van een pin. En 93% van de users gebruikt Pinterest om toekomstige gebeurtenissen te plannen. Dat zijn vooral grote zaken zoals huizen, auto’s of het krijgen van kinderen, dus daar wil je als marketeer natuurlijk bij zijn

Welke doelgroepen?

Pinterest was lange tijd het platform ‘voor vrouwen en trouwen’, maar daar komt verandering in. De meeste pinners zijn nog steeds vrouw, maar het aantal mannelijke pinners is vorig jaar met 120% gegroeid. Verder is Pinterest vooral een jonge doelgroep. De leeftijdcategorie tussen de 20 en 40 is in Nederland het best vertegenwoordigd.

Daarnaast is Pinterest niet alleen een tool om je doelgroep te vinden. Juist het onderzoeken van je doelgroep is iets dat op Pinterest heel goed werkt. Natuurlijk door naar borden te kijken en te zien wat hot en happening is. Maar ook door het gebruik van een Pinterest for Business-account waarmee je meer research kunt doen.

jumbo-op-pinterest

Bron:

Paul Neuteboom.