6 meest voorkomende fouten van Google Adwords gebruikers

6 meest voorkomende fouten:

Veel beginnende gebruikers denken dat Google Adwords een eenvoudig platform is waarbij ze geen hulp van anderen nodig hebben. Wat kan er nu moeilijk zijn aan het toevoegen van enkele woorden en het bedenken van een campagne? Veel, zo wijst de praktijk uit. Haastwerk dat niet detailbewust wordt uitgevoerd, resulteert niet in een geldverdienende machine, maar in een inefficiënte kostengenerator die toekomstig gebruik van Google-tools ontmoedigt.

Fout 1: Negeren effectiviteit van een zoekterm(en)

Hieronder volgt een voorbeeld van een Google Adwords account waarbij de volgende woorden en resultaten voorkomen:

Google Adwords campagne

Als we dus alleen woorden met een winstgevendheid van meer dan 50% behouden (aangezien deze woorden een hoge ROI geven) zouden we rijen 1 t/m 3 snel wegstrepen. Maar als we deze rijen uitsluiten, gaat dit ten koste van de totale winst (vergeleken met de totale kostenbesparing van de campagne zelf.)

Deze situatie heeft betrekking op zogenaamde ondersteunende conversies. Dit zijn situaties waarin een bepaald kanaal niet als laatste wordt gebruikt voorafgaand aan een transactie. In dergelijke gevallen tellen we de ondersteunde conversies erbij op (de waarde daarvan kan worden opgezocht in het tabblad Conversies – Multi-channel trechters – Bron/Medium in Google Analytics). De tabel ziet er dan als volgt uit.

Omzet Google Adwords campagne berekenen

Zoals je ziet, verandert de winstgevendheid en blijken alle zoekwoorden, behalve de eerste, winstgevend te zijn. Veel marketeers zullen dit bagatelliseren en suggereren dat het meerekenen van

ondersteunde conversies zinloos is. Een klant zal zijn aankoop toch via het laatste zoekwoord maken. Maar is dat eigenlijk wel zo? Een aankoopschema voor “hondenvoer” kan er bijvoorbeeld als volgt uitzien:

Google Adwords > prijsvergelijking > bezoek website > aankoop

In dit geval trekt een advertentie op Google Adwords de aandacht van de klant. Die zal voor de zekerheid een prijsvergelijkingstool gebruiken om het beste resultaat te vinden. Na een definitief resultaat zal de betreffende klant de website met het beste resultaat direct in zijn browser intikken en op deze site zijn bestelling plaatsen. Zonder de Google Adwords-advertentie had de betreffende klant ons aanbod misschien nooit gezien. Daarom moet ook rekening gehouden worden met  ondersteunde conversies, aangezien deze het verborgen potentieel van veel woorden laten zien.

Fout 2: Geen gebruik maken van uitsluitingszoekwoorden

De volgende fout, die weliswaar niet zo vaak voorkomt als de vorige fout, is het negeren van lijsten met uitsluitingszoekwoorden. Dat wil zeggen: een samenstelling van zinnen waarbij geen advertenties moeten worden weergegeven. Deze lijsten kunnen in het tabblad gedeelde bibliotheek – uitsluitingszoekwoorden, van de campagne worden toegevoegd.

Veel gebruikers van Google Adwords besteden hun energie aan het verbeteren van campagnes, op zoek naar de perfecte zin voor een hogere CTR. Ze vergeten simpelweg te onderzoeken wat de oorzaken van een lage klikfrequentie zijn. Grondige analyse blijkt vaak dat niet de slecht geschreven campagnes maar hun weergave bij de niet-overeenkomende zinnen het probleem zijn. Via welke woorden gebruikers naar ons toe gekomen zijn, kan eenvoudig worden gecontroleerd in het tabblad zoekwoorden – details – zoekopdrachten – alle nadat de zoekperiode van het account is ingesteld op maximaal. Zodat de volledige geschiedenis van de campagne getoond wordt. Analyse van de hier beschikbare gegevens is een grote bron van inspiratie voor woorden waarop geen Google Adwords-advertenties zouden moeten worden weergegeven. Om kosten te besparen is het de moeite waard om – voorafgaand aan het verzamelen van gegevens – zinnen toe te voegen of uit te sluiten die in het Google Adwords-paneel voorkomen. Het niet correct invoeren van uitsluitingswoorden kan dus resulteren in een kostenpost in plaats van omzet.

Advertenties voor mobielFout 3. Aanvinken van mobiele telefoons

Een bekende fout die zelfs door geoefende gebruikers van Google Adwords wordt gemaakt, is het niet aanvinken van advertenties voor mobiele telefoons (smart devices). Deze optie is beschikbaar tijdens het invoeren van  advertenties op het Google Adwords-account: zoals de onderstaande afbeelding van het paneel laat zien, hoeft alleen “mobiele apparaten” aan gevinkt te worden.

Hierdoor zullen we in plaats van bijvoorbeeld 2 advertenties in het Google Adwords-paneel 4 advertenties hebben, waarvan de ene helft statistieken weergeeft voor tablets en pc’s en de andere helft voor mobiele telefoons. Hierdoor wordt het mogelijk om eenvoudi

g te controleren of

een lage effectiviteit van onze campagnes niet toevallig wordt veroorzaakt door mobiele telefoon-advertenties. Of dat op mobiele telefoons andere advertentieteksten niet effectiever zijn dan de teksten die we voor desktops gebruiken.

Fout 4. Sitelinks komen niet overeen met de campagne

Het misplaatsen van sitelinks hoeft geen grote gevolgen te hebben voor een campagne. Maar kan wel enige invloed hebben op de leesbaarheid vanuit bezoekersoogpunt. Hoewel het voor een marketeer handiger kan zijn om dezelfde sitelinks aan alle campagnes toe te voegen in plaats van een eigen methodiek (desnoods handmatig!) en verschillende campagnes van een adequate tekst te voorzien, kan dit tot gevolg hebben dat de potentiele kopers de links over een korting op hondenhalsbanden (als voorbeeld) merkwaardig vinden. Daarom dien je de tijd te nemen om relevante content toe te voegen aan elke afzondelijke campagne.

Fout 5. Aandacht voor de verkeerde doelstellingen

Een fout die grotere impact op een campagne kan hebben is aandacht voor de verkeerde doelstellingen. Voorafgaand van elke activiteit moet worden bepaald wat we eigenlijk willen bereiken – zowel op het algehele niveau van het Google Adwords-account als met individuele campagnes. Zodra de belangrijkste doelen zijn vastgesteld, moeten de juiste indicatoren worden geselecteerd om daarna vooruitgang te constateren. Onderstaande tabel toont een samenvatting van effectiviteitsvariabelen voor twee hoofddoelstellingen van het Google Adwords-account.

Google Adwords doelen

Zoals je kunt zien, hebben de op verkoop gerichte campagnes omzet en de conversiecoëfficiënt als belangrijkste variabelen. Toch zijn er veel Google Adwords-gebruikers die – ondanks het verkondigen van een verkoopstijging als hoofddoel  – meer tijd besteden aan het verbeteren van de CTR. Ook belangrijk, maar meer in het licht van verspreidingscampagnes. Het is zinvol om deze mogelijke fouten te onthouden en uitsluitend aandacht te richten op parameters die voor een bepaalde doelstelling belangrijk zijn.

Fout 6. Geen overeenkomst tussen trefwoorden en advertenties

Tijdens het creëren van een campagne, vooral in de eindfases, worden vaak woorden toegevoegd die een verband hebben met voorgaande trefwoorden. Waarom zouden we immers extra tijd verspillen aan het creëren van afzonderlijke advertenties? Wanneer iemand de term “Microsoft” zoekt, kan er net zo goed gezocht worden op “Microsoft Winkel”, toch? Helaas heeft recent onderzoek het tegendeel bewezen. Google heeft namelijk baat bij een advertentietekst die zo goed mogelijk overeenkomt met de zoekopdracht van een gebruiker, zodat hij datgene vindt waar hij echt naar op zoek is. Uit luiheid / gebrek aan kennis enz. kan een zoekopdracht volgende resultaat triggeren:

Microsoft

Bekijk ons aanbod.

Bekijk de Ruime Keuze!

www.example/microsoft

Niet alleen het woord „Microsoft”, maar ook „Microsoft Winkel” t

oevoegen, veroorzaakt een verslechtering

van het zoekresultaat. De bovenstaande advertentie, hoewel in rechtstreeks verband met de woorden „Microsoft Winkel”, is niet precies datgene wat een gebruiker verwacht wanneer hij de zoekopdracht ingeeft. Daarom moeten we op hogere kosten zijn voorbereid als we dit soort afkortingen gebruiken, het is dus de moeite waard om tijd te besteden aan een advertentie met een correcte inhoud, zoals:

Microsoft Winkel

Bekijk ons aanbod.

Bekijk de Ruime Keuze!

www.example/microsoft-winkel

Naast grotere vindbaarheid, stelt dit kleine verschil ons in staat om veel geld te besparen dankzij een lagere CPC (Cost per click). Dit artikel betreft een korte samenvatting van de belangrijkste fouten met betrekking tot Google Adwords. Hoewel deze lijst niet volledig is en er over individuele fouten veel kan worden geschreven, hopen we dat de bovengenoemde onderwerpen een helpende hand zijn bij het verbeteren van PPC  (Pay per Click) en uiteindelijk ook de online bedrijfsresultaten.

Bron: