4 tools voor analyse op Facebook

Als je  bezig bent of wilt beginnen met Facebook marketing is het goed en handig om te analyseren hoe jouw concurrenten het op Facebook doen.

Je kunt dan kijken waar voor jou de verbeter punten liggen

wel zo handig toch.

Ik heb 4 tools op een rij gezet,

welke je vervolgens gaat gebruiken is geheel aan jou.

  1. Wildfire Social Media Monitor een hele handige tool. Hiermee krijg je meteen inzage in de groei van je Facebook fans (en Twitter-volgers) en kun je deze vergelijken met twee andere pagina’s naar keuze. Zo krijg je een goed overzicht van hoe je het wat betreft fangroei doet ten opzichte van je concurrenten.
  2. Waar de Wildfire Monitor je enkel inzage geeft in de ontwikkeling van het aantal likes, geeft de Conversocial Profiler tool inzage in de mate van interactie door middel van het uitrekenen van een IPM score. De IPM (interaction per thousand fans) is een score die niet door Facebook wordt gebruikt, maar wel een hele belangrijke Facebook marketing KPI is.
  3. Simply Measured  geeft hele uitgebreide rapportages in Excel over je Facebook activiteiten. Niet alleen geeft het inzicht in de activiteit op je pagina, maar ook biedt het inzage in de prestaties per type update (tekst, link, foto, video), welke posts de meeste likes en reacties ontvangen en een overzicht van je meest actieve Facebookfans: jouw ambassadeurs! Naast een diepe analyse van je eigen pagina wordt een concurrentie analyse met meerdere pagina’s aangeboden. Behalve voor Facebook kun je hier ook terecht voor Twitter, Youtube en Google+ rapportages. Af en toe deze verschillende rapporten uitdraaien is een aanrader. Bij het concurrentie analyserapport kan je ook per dag zien wat de interactie op de geselecteerde pagina’s was.
  4. Momentus biedt een hele handige tool aan waarmee je snel pagina’s kan laten checken op hun ‘gezondheid’ . De tool biedt inzage in vitale statistieken zoals het aantal fans, updates per dag, likes en reacties op de updates en tijdlijn en geeft een overall score. Het mooie is dat de tool ook inzage geeft in pagina’s uit dezelfde categorie die hoger scoren dan de door jouw gekozen pagina. Hiermee kun je meteen zien welke concurrenten  beter presteren. Ondanks dat dit vaak internationale pagina’s zijn kan je deze pagina’s gebruiken ter inspiratie.

Als je een geschikte tool hebt gevonden,

ga hier dan mee aan de slag meten is immers weten.