Facebook logoEind 2016 heeft Facebook een aantal nieuwe functies uitgerold in de Verenigde Staten, waaronder de functie Facebook Recommendations. Sinds vorige maand februari is deze functie nu ook beschikbaar in het Verenigd Koninkrijk. Het zal ongetwijfeld niet lang meer duren dat ook deze nieuwe functie over de hele wereld beschikbaar is. De insteek van deze functie is dat gebruikers nog meer tijd gaan doorbrengen op het sociale platform. Wat de functie precies betekent en wat jij er als persoon of als bedrijf mee kan, lees je in deze blog!

Recommendations betekent aanbevelingen in het Nederlands. Het is een functie om advies te vragen van je vrienden. En dit advies kan werkelijk alles zijn, van een goed hotel tot aan advies over een kapper in de buurt. Je kunt het zo gek niet bedenken, zolang het maar beschikt over een Facebook-bedrijfspagina. Je vrienden reageren op je bericht en kunnen hier het bedrijf in ‘taggen’. Recommendations zet ze op de kaart, zodat je de aanbevolen organisatie makkelijk kunt vinden en kan doorklikken naar de desbetreffende bedrijfspagina op Facebook.

WAAROM DEZE NIEUWE FUNCTIE ‘FACEBOOK RECOMMENDATIONS’?

Stel je voor dat je in een wildvreemde stad bent voor zaken of privé. En je wilt vanavond ergens een hapje gaan eten. Maar je hebt geen idee welk restaurant je moet kiezen en op internet kom je er niet uit. Dan kun je via de nieuwe functie een advies vragen aan je vrienden op Facebook. Je plaatst dan een bericht op je tijdlijn en vraagt letterlijk aan  je vrienden welk restaurant zij aan zouden bevelen. Het voordeel hiervan is dat je je vrienden op Facebook meestal goed kent en dus ook wel een goed beeld erbij hebt wat zij belangrijk vinden bij een goed restaurant.

Wanneer een vriend vervolgens de naam van het restaurant als reactie op jouw post plaatst, dan kan deze persoon het restaurant selecteren en wordt deze weergegeven op een kaart. Ook de aanbevelingen van andere vrienden worden zichtbaar op dezelfde kaart. Hierdoor zie je direct waar de verschillende restaurants zich bevinden. Jij kan dan in één klik doorklikken naar de bedrijfspagina van het restaurant en vanuit hier een tafeltje boeken of het restaurant bellen (afhankelijk wat het restaurant heeft ingesteld).

De functie zelf is op dit moment nog niet uitgerold in Nederland, maar toch kun je hem hier wel al in het Nederlands uitproberen.  Een voorbeeld zie je hieronder. Op deze kaart zie je nog geen aanbevelingen geplaatst, maar het idee spreekt voor zich.

Facebook Recommendations

ONLINE RECENSIES EN AANBEVELINGEN

Recensies  en aanbevelingen zijn tegenwoordig steeds belangrijker geworden op internet. Niet alleen van je vrienden, maar ook van andere mensen die bijvoorbeeld een restaurant of ander bedrijf hebben ervaren. Mensen laten dit vaak weten via enquêteformulieren of via pagina’s als Google, Facebook, Pinterest enzovoort. Maar recensies/aanbevelingen van je vrienden zijn nog waardevoller voor een bedrijf. Er is namelijk geen betere reclame dan mond-tot-mond reclame! Daarom is het voor een bedrijf ook zeer belangrijk om een goede dienst/product aan te bieden, maar ook om de Facebookpagina hiervoor goed ingericht te hebben. Bij elke aanbeveling op Facebook moet de bezoeker het bedrijf makkelijk kunnen benaderen. Daarom is het voor bedrijven in de toekomst nog belangrijker om goed actief te zijn op Facebook. De concurrentie zal het ook gaan toepassen en ben je hier niet accuraat in, dan kan het je klanten kosten.

VOORDELEN VAN FACEBOOK RECOMMENDATIONS

Facebook recommendations heeft een aantal goede voordelen, zoals:

  1. De kaart met aanbevelingen blijft opgeslagen in je Facebook-account. Het voordeel hiervan is dat je deze altijd later in de toekomst weer kan toepassen, wanneer je op dezelfde locatie bent. Voor een bedrijf ook interessant, omdat het kan leiden tot klantenbinding. Wanneer je goed aangeschreven staat en een aanbeveling hebt gekregen, blijf je zichtbaar op de kaart.
  2. Kwaliteit staat voorop in plaats van de prijs. Op veel verschillende websites maken mensen keuzes op basis van prijs. Vaak kun je daar ook filteren op prijs. Maar bij aanbevelingen draait het meer om de kwaliteit die het bedrijf levert. Voor ondernemers een groot voordeel die niet altijd kunnen concurreren met de laagste prijs, vanwege de kwaliteit.
  3. Je weet van wie de recensies komen. Je kent je vrienden en dit zorgt voor vertrouwen in de aanbeveling. Daarnaast kun je makkelijk iets vragen aan deze persoon in plaats van dat je een recensie leest van een persoon die je niet kent en ook niet op kan reageren.
  4. Je komt met één klik terecht op de bedrijfspagina en vanuit hier kun je het bedrijf direct bellen, een bericht sturen of direct naar hun website klikken. Een sFacebook recommendationstuk handiger en sneller dan via diverse websites waar je op moet zoeken. Het scheelt een aantal handelingen.

 

CALL-TO-ACTION

In de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk zijn onlangs een aantal call-to-action buttons toegevoegd op Facebook. Je kan dan via de facebookpagina van het bedrijf direct een kaartje kopen voor de film, een tafeltje reserveren in het restaurant, het maken van een afspraak of een offerte aanvragen. Zelfs betalen binnen Facebook is mogelijk. Nog niet alle genoemde call-to-actions-buttons zijn actief, maar dit zal Facebook in de toekomst steeds verder gaan uitbreiden. Op deze manier kun je binnen Facebook alles regelen, waardoor je het sociale platform niet meer hoeft te verlaten. Het gehele proces van A tot Z speelt zich dan af binnen Facebook. Dit maakt het sociale netwerk nog groter en belangrijker voor bedrijven in de toekomst.

VOOR ONDERNEMERS

De uitrol van Facebook Recommendations en de toevoeging van meer call-to-action-buttons is nog niet beschikbaar voor iedereen. Maar dit zal niet lang meer duren. Daarom is het voor jou als ondernemer niet verkeerd om je hier alvast goed op voor te bereiden. Wat kun je alvast gaan doen?

  1. Om aanbevelingen te krijgen als bedrijf, dien je wel te beschikken over een Facebook-bedrijfspagina. Anders wordt je nooit gevonden, maar je concurrenten wel.
  2. Houd je Facebook-bedrijfspagina up-to-date! Denk hierbij aan de openingstijden van je bedrijf, maar ook je contactgegevens. Staat het niet goed, dan kunnen je (potentiële) klanten je ook niet vinden.
  3. Zorg dat je Facebook-bedrijfspagina goed aansluit op je bedrijf. Dit geldt ook voor je website. Beide onderdelen zijn een verlengstuk van je organisatie en moeten de bezoekers aanspreken. Zorg ervoor dat deze pagina’s up-to-date zijn en blijven. Plaats bijvoorbeeld ook zo af en toe nieuwe content op deze pagina’s.
  4. Maak het je bezoeker makkelijk. Zowel op je Facebook-bedrijfspagina, alsmede op je website is dit zeer belangrijk. Plaats duidelijke call-to-action-buttons. De bezoeker moet direct kunnen zien hoe hij bijvoorbeeld een offerte kan aanvragen. Is dit niet goed zichtbaar, dan zal je bezoeker de website of pagina snel verlaten en op zoek gaan naar een alternatief.
  5. Ga in contact met je klanten op je Facebook-bedrijfspagina op een persoonlijke manier. Klanten kunnen dit waarderen en zo blijf je bij hen top-of-mind.

 

Bron: Michel van ’t Foort / Frankwatching.com